I senaste avsnittet av vår intervjupodd träffar vi Nina Ekelund på Hagainitiativet, ett företagsnätverk för klimatfrågor. Hon tycker allt går för långsamt inom politiken, men är även besviken på Svenskt Näringsliv.
Nina Ekelund är generalsekreterare för Hagainitiativet, ett nätverk av stora företag som sedan 2010 arbetat för att minska näringslivets klimatpåverkan. I poddsamtalet förklarar hon varför de finns, och hur de arbetar.
– Vi måste ha vassare klimatmål än regeringen, annars har vi inget existensberättigande, och vi måste också se till att vi klarar det. Det var ambitiöst för tio år sedan, men inte idag. Till stor del är det lönsamt för näringslivet att minska sina utsläpp. Det stärker varumärket. Vilken 80-talist vill jobba i ett företag som inte tar klimatansvar? Ska vi få företagsledare att jobba med de här frågorna måste vi kunna visa på att de får sådana vinster. Vårt andra mål är att påverka politiken, som vi tycker går för sakta. Vi vill se mer och högre ambitioner.
Nina Ekelund har själv en lång bakgrund från politiken. Som kristdemokrat har hon haft en lång rad uppdrag ända in i regeringskansliet, men hon har inte längre någon hemvist hos Kristdemokraterna.
– Vi har helt olika politiska åsikter. Kristdemokraterna har placerat sig till höger om Moderaterna och där befinner inte jag mig. Jag tycker ju att klimat- och miljöfrågorna är viktiga och att det är viktigt att profilera sig som parti i de frågorna. Det är en utmaning som vi står inför nu och inget du kan skjuta på till kommande generationer.
Hon återkommer gång på gång till politikens långsamhet i klimatfrågan, men även företagens tröghet.
– Företagen står ju för innovationerna, det gör inte staten. Ska vi få till innovationen måste staten sätta upp målet, och innovationerna måste företagen bidra med. Den växelverkan är viktig.
Nina Ekelund anser dock inte att hennes arbete handlar om att få svenska företag engagerade i miljöfrågor.
– Jag struntar i om de är engagerade. Leverera minskningar! Vi har inte tid att vänta, för politiken går för sakta.
Hon menar också att det nätverk med 14 stora företag inom olika branscher kan göra mer i frågan än företagens egna organisationer.
– Vi jagar på genom att träffa Svenskt Näringsliv och säga att de måste vässa sig. 60 000 företag är med i Svenskt Näringsliv, och det kan vara svårt att nå fram där. Vi är inte hela näringslivet, och det är därför vi är viktiga. Vi är en liten grupp.
Hagainitiativet brukar anklagas för att vara en del av näringslivets greenwashing, det vill säga ett sätt att ha ett miljöengagemang som mer är av kosmetisk karaktär. Det ser helt enkelt bra ut.
– Frågan är om det inte är värre med greenhush, att man är tyst om sina goda exempel. Vi vet att det smittar om du har ett lyckat exempel att visa upp. När det gäller greenwash så är det upp till journalister att se till så företagen håller sig på den rätta sidan, och sedan är konsumenterna väldigt duktiga på att säga till, samt att kräva transparens i form av till exempel årliga klimatbokslut.
Enligt Nina Ekeleund har danska, finska och brittiska näringslivsorganisationer visat större förståelse för nödvändigheten att lyfta klimatfrågan.
– De verkar ha varit mer drivna av att det här kommer att skapa arbetstillfällen, det gäller att haka på, det är det här som gäller.
Just nu arbetar Hagainitiativet med ett upprop riktat mot EU om skarpare klimatmål som flera enskilda svenska företag skrivit under, men även näringslivets organisationer i Danmark och Finland – men inte i Sverige. Vilket gjort henne något besviken.
– Jag har pratat med dem, om att de borde vara med. Vi behöver skicka tydliga signaler till EU i den här frågan.
Någon självkritik över det svaga gensvaret vill hon dock inte ta på sig.
– Självkritisk kan man vara, men i det här fallet har de fattat saken i både Finland och Danmark så problemet ligger nog inte hos mig i första hand utan någon annanstans.
Lyssna på hela avsnittet på länken nedanför och följ oss på Spotify, Soundcloud eller andra poddplattformar!
Följ Dagens Arena på Facebook och Twitter, och prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta del av granskande journalistik, nyheter, opinion och fördjupning.