Du som följer den här bloggen gillar förhoppningsvis Dagens Arena. Min ambition som chefredaktör är att du ska bli ännu mer nöjd med oss. Målsättningen är enkel: Vi ska vara Sveriges bästa progressiva sajt.
Under den här resan i USA uppdaterar jag som sagt mina kunskaper om Barack Obamas kampanj. Men de två senaste dagar i ett stekhett Washington DC har jag sprungit mellan andra möten som också handlar om skärningspunkten där nätjournalistisk, sociala medier och politik möts.
Syftet med dessa möten? Knycka idéer som kan göra Dagens Arena bättre, såklart. Här är några exempel på organisationer och personer som jag har träffat.
Principal hustle labs: En liten och rapp webbyrå som drivs av Chris Cassidy, som jag åt frukost med i Columbia Heights på ett bageri på 14:e gatan (ett område jag bodde i sommaren 2002). Chris berättade om hur grafik används mer och mer – med intressanta detaljer om hur ögat fungerar och hur en artikel ska illustreras på webben för att läsaren ska bli nöjd. Jag fick också en genomgång av hur olika plattformar utvecklas i USA just nu, och hur de kan relateras till varandra för att dra trafik (Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest, Tumblr, reddit, nyhetsbrev, blogg, podcast).
Center for American Progress: Det stora flaggskeppet, progressiv tankesmedja med runt 250 anställda (fler än de flesta europeiska partier). Jag satt i Dr. Alan Rosenblatts rum i nästan två timmar och tittade på hans tre skärmar, samtidigt som jag antecknade frenetiskt. I korthet: En genomgång i hur du kommunicerar i sociala medier, med flera praktiska tips och konkreta exempel.
Media Matters: Jag fick en rundvisning och hade sedan ett möte med Melinda Warner (vice president, research). Media Matters, som har runt 50 anställda, spelar in allt som sänds på amerikansk tv och bevakar även övrig politisk journalistik. Så när Fox News sprider lögner, eller när en kongressledamot talar om ”legitim våldtäkt”, reagerar Media Matters genom att motbevisa lögnen och/eller dokumentera vad som har hänt. Melinda har jobbat med att etablera en liknande verksamhet i mindre skala i Australien och gav många tips som vi kan ha nytta av på Dagens Arena. Inte minst vad gäller deras användning av videoklipp, som i likhet med grafiska illustrationer har exploderat på amerikanska politiska webbsidor.
The Atlantic: Magasinet The Atlantic är inte längre ”bara” ett magasin med anor från 1857. Det är en del av piggt, digitalt medieföretag som även har en ordnad ekonomi i en annars skakig mediebransch. Två av ledorden stavas kvalitet och nätet. John J. Gould, biträdande redaktör, förklarade tidningens resa och jag samtalade även med Natalie Raabe (kommunikationsansvarig).
Think Progress: Tankesmedjan CAP har också en blogg, Think Progress, som är snabb, gör egna nyheter, använder grafik på ett intressant sätt, har lyckats bra i sociala medier. En slags webbtidning som har en relation till en tankesmedja, alltså. Inte olikt relationen Dagens Arena och Arenagruppen… Deras chefredaktör Judd Legum och jag hade massor att snacka om.
Engage: Naturligtvis finns det otrolig mycket kompetens på ”den andra sidan”. Jag besökte Engage, en ledande republikansk ”full service interactive agency”. De har jobbat med hur digitala lösningar kan utformas och användas för att uppnå politiska mål sedan nätet var ungt. Jag hade en mycket spännande diskussion med Patrick Ruffini, som har varit eCampaign Director på RNC (Republican National Committee). Patrick spelade också en viktig roll i George W. Bushs återvalskampanj 2004 och hamnade på listan över ”Tech Titans” i USA ifjol.
Det var intressanta och intensiva dagar, med det Republikanska konventet i Tampa som fond och diskussionsämne vid sidan av de formella mötespunkterna. Mina anteckningar från mötena ovan ser jag fram emot att diskutera med den övriga redaktionen på Dagens Arena och även vännerna på Arenagruppen.
Slutsats: Räkna med att idéerna lägger grunden för ny webbutveckling och en ännu vassare sajt under hösten. Fast närmast är det dags för en rejäl BBQ med de bästa vännerna i Washington DC.