Bloggen

Blogg 02 mar, 2012

Nytt EU-parlament!

Vad gör politiker som lämnat toppen? Det fanns en tid då en värdig exit kunde innebära en landshövdingsplacering eller en direktörstjänst någonstans i staten. I mitten av 1990-talet tillkom även möjligheten ”första plats på listan i valet till EU-parlamentet”. Gemensamt för dessa alternativ var bättre betalt och en något lugnare, kanske till och med mysigare, tillvaro.

Den tiden tycks passerad. Prominenta poster annonseras numera på Platsbanken, och EU-parlamentet har växt till en mer inflytelserik politisk församling som kan fungera som språngbräda in i politiken (obs: Gäller inte Gunnar Hökmark).

Numera finns, något hårddraget, två vägar: Antingen sätter man sig i ett riksdagsutskott med liten faktisk betydelse, eller så sätter man sig i en bolagsstyrelse. Att skaffa ett konto på Twitter är möjligt, men det är inget tvång. (Bland de högdjur som sedan valet 2010 skaffar ett mikrobloggskonto kan det skönjas en viss ”öppen kran”-princip, som på längre sikt kan visa sig ostrategisk.)

Mot den här bakgrunden är det motiverat att ställa sig frågan om vad Håkan Juholt ska ta för sig. Nye S-ledaren Stefan Lövfen kallar honom i Östran för ”en agitator av Guds nåde” och säger att Juholt ska vara med i laget. Näringslivet å sin sida kommer antagligen inte att ringa till Juholt. Samtidigt tar Lars Ohly plats i kulturutskottet.

Löfven har därmed ett perfekt läge. Kulturutskottet tillhör knappast riksdagens tyngre verksamheter, men målet är någonstans att främja det som berör människors allra innersta. Med Ohly och Juholt i kulturutskottet skulle debatterna mot kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth bli spel mot ett mål. Livetwittrandet från utskottets samanträden har klar publiceringspotential under kategorin ”abstrakt poesi”. Kulturvänstern skulle slå frivolter var och varannan vecka. ABF-seminarierna skulle behöva dörrvakt.

Samtidigt riskerar Löfven ingenting om Juholt skulle råka häva ur sig några faktafel om Kulturrådets budget. Det är ju inte så många som bryr sig. Win-win för alla.

Tillägg: Som kuriosa kan noteras att Vänsterpartiets Bengt Berg, som petats av Lars Ohly som partiets kulturpolitiske talesperson, inte är helt nöjd med situationen. (Bengt Berg finns även han på Twitter.)

Blogg 23 feb, 2012

Löfvens lag viktig signal till partiet

ANALYS: I stor konkurrens med en annan födelse har Stefan Löfven redogjort för skapelsen av sitt politiska lag. Den uppställning som mötte media motsvarade numerärt ett fotbollslag, inklusive tränare och avbytare. För dem utanför partiet blir uppställningen rörig.

I realiteten är en kvartett viktigast: Stefan Löfven, partisekreteraren Carin Jämtin, den nya ekonomisk-politiska talespersonen Magdalena Andersson samt den nya gruppledaren Mikael Damberg.

Addera den nya gruppsekreteraren Emma Lennartsson, erkänt kompetent och en populär chef, och det blir tydligt att Löfven värderar erfarenhet och kompetens framför de chansningar från höften som blev Håkan Juholts kännetecken. Att Magdalena Andersson och Emma Lennartsson lämnar toppjobb på Skatteverket respektive Kommunal sänder dessutom en viktig intern signal. Löfvens projekt är värt att satsa på och kan medföra en flytt till Rosenbad om bara drygt två år. Det är en viktig känsla som Juholt aldrig lyckades frambringa.

Under ett anförande på pressträffen hanterade Magdalena Andersson ekonomiska begrepp och samband på ett sätt som visar att hon återigen flyttar upp S till Anders Borgs ekonomiska kunskapsnivå. Budskapet hade tre delar. Andersson var med och sanerade Sveriges finanser på 1990-talet och kompromissar inte med ordning och reda i statskassan. Hon tillstår att Borg har skött just den aspekten väl under finanskrisen. Men regeringen har misslyckats med att skapa jobb, är ointresserade av näringspolitik och har skapat revor i välfärden.

Eftersom Magdalena Andersson, precis som Stefan Löfven, saknar riksdagsplats kommer Anders Borg att få möta Fredrik Olovsson i kammarens debatter. Olovsson är en noggrann doldis som har suttit i skatteutskottet i tio år. Han lär se fram emot att skapa problem för Borg i riksdagslunken, medan Andersson tar debatterna i Agenda.

Mikael Damberg har väntat länge på en större kostym. När den nu hängs fram av Löfven kommer Dambergs breda politiska kunskaper till pass. Damberg, en pragmatisk mittensosse som har skadats av ständiga placeringar i ett högerfack, är i grunden en skicklig konsensuspolitiker. Nu måste han visa att han inte räds de konflikter som hamnar på en gruppledares bord.

Löfvens problem är att få journalister lämnade pressträffen med en klar bild av vilken S-politiker i den breda truppen som ska kontaktas i olika centrala frågor. För väljarna lär det vara rörigt även på valdagen. Men Löfven har ett starkt mandat, trots att han utsågs snabbt och bakom stängda dörrar. Han tog chansen och formade sitt eget lag, men har ännu möjlighet att forma ett formellt skuggkabinett.

Kvartetten är en given utgångspunkt. Addera Ibrahim Baylan, som nu återfår skolfrågorna, samt Ylva Johansson, som kan såväl arbetsmarknad som välfärd. Lägg till någon ytterligare av gruppledarna. Ta in ytterligare ett namn utifrån som förstärker den i nuläget svaga EU- och miljöprofilen, förslagsvis Europaparlamentarikern Åsa Westlund.

Då skulle Löfven ha ett skuggkabinett på runt åtta personer. Laminera sedan ett gäng A4-ark med personernas namn, telefonnummer och ansvarsområden. Skicka till Sveriges samtliga redaktioner. Det borde ge tydlighet och slagkraft, vilket i sin tur skulle skapa bättre förutsättningar för det som alltjämt avgör om Löfven blir Sveriges nästa statsminister: Socialdemokraternas förmåga till samhällsanalys och politikutveckling de kommande två åren.

Blogg 17 feb, 2012

Utbrytningen

Jeanne Cordeliers självbiografiska Utbrytningen kom första gången på svenska 1981. Jag minns den. Många läste och pratade om den. En skildring av livet som prositituerad i Paris var sällsynt, i synnerhet en som var så språkligt överväldigande. Sedan träffade hon en svensk, flyttade till Stockholm och flera av hennes romaner översattes. Jag läste några, och gillade dem. Sedan försvann hon från min radarskärm.

Nu har Utbrytningen oväntat kommit ut igen, i ny översättning.”Att prostituera sig är som att leva i en evig vinter. I början känns det omöjligt och sen, ju längre tiden går, börjar man till slut tänka att ordet sol bara är ett ord som männen har hittat på.”

Den är lång och ordrik, den påminner om beatgenerationens språkflöden, en Jack skriven av en kvinna i sämre läge, men från samma tid. Ibland blir man lite trött. Men om man kämpar vidare blir belöningen stor – efterklangen är nämligen stark. 

Cordelier träffar en perfekt ton. Det är en helvetesskildring, men inte utan märkligt ljusa stråk och absolut omöjlig att använda på enkelt sätt i politisk debatt. Det finns ingen egentlig “handling”, men en ström av minnen, känslor och situationer som till sist, mycket skickligt, glider över i hallucinationer. Smärtan spränger realismen. Verkligheten flyter ut och blir oklar.

Hennes förlag – Elisabeth Grates – kommer ge ut en nyskriven fortsättning senare i år. Den tänker jag inte missa. (Om ni inte redan fattat är Grates bokförlag en säker kvalitetsgaranti, mest fransk litteratur, och nästan alltid överraskande bra, alla har samma formgivning och är enkla att hitta).

Blogg 15 feb, 2012

Enercons interna mejl om dödsolyckan

Efter Dagens Arena avslöjande om dödsolyckan på vindkraftsbyggarna Enercon har huvudskyddsombudet fått en skriftlig varning för att hon uttalat sig i media. Vd:n har eftersökt källor och kritiken mot företaget har avfärdats i ett internt mejl. Här nedan publicerar vi det interna mejlet i sin helhet:

Intern information. Februari 2012.

Angående medias rapportering av dödsolyckan i Hällingarna.

Många av er har säkert tagit del av medias rapportering av det tragiska dödsfallet den 26 maj 2011 i Hällingarna. Olyckan uppmärksammades nyligen igen då Arbetsmiljöverket, efter att ha utrett händelsen, begärde åtalsprövning, vilket är praxis vid dödsolyckor på arbetsplatser.

Att vi uttalar oss internt känns särskilt viktigt då vi vet att den avlidnes kollegor gjorde en på alla sätt föredömlig och utmärkt insats i samband med olyckan och sannolikt inte känner igen sig i vissa uttalanden.

Medias rapportering av händelsen och av Arbetsmiljöverkets beslut är överlag rättvisande, men som säkert vissa av er uppmärksammat förekommer också felaktigheter i medias rapportering.

Dagens Arena skriver den 19 december att Enercon aktivt har motverkat säkerheten, att anställda som ansågs obekväma eller ville engagera sig fackligt blev uppsagda samt att Enercon hindrade bildandet av fackklubbar. I ett reportage i Östersundsposten den 21 januari görs också ett antal hänvisningar till artikeln i Dagens Arena där som sagt tyvärr flera felaktigheter förekommer.

Vi sätter alltid våra medarbetares säkerhet i främsta rummet. Vi samarbetar både med Arbetsmiljöverket och rättsväsendet i utredningsarbetet av dödsolyckan och lägger stor vikt vid deras slutsatser för att vi framöver ska uppnå ännu högre säkerhet. Enercon har dessutom genomfört sin egen utredning som delgivits arbetsmiljöverket och finns med i förundersökningen. Dock är det primära med vår interna utredningen att klargöra hur det kunde hända och hur vi med alla medel kan förhindra att något liknande händer igen.

De senaste två åren har Enercon uppfört över 200 vindkraftverk och under denna tid har 9 fall behandlats av Arbetsmiljöverket. Vår rutin är att anmäla samtliga olyckor (tillbud), oavsett grad.

Enercon ser gärna att medarbetarna organiserar sig i fackklubbar. Vi har ett mycket bra samarbete med våra tre IF-metallklubbar, i Piteå (Enercon Norr), Malmö (Enercon Syd) och den helt nybildade klubben i Kalmar. Dessutom har vi en alldeles nybildad klubb för Unionens medlemmar, dvs. tjänstemännen. Att vi skulle ha sagt upp anställda till följd av deras fackliga engagemang är därmed direkt felaktigt. Personerna som nämns i artikeln hade visstidsanställningar och deras anställningar avslutades helt enligt gällande regler.

Att en anmälan om risker vid nattarbete, som gjordes före olyckan, aldrig ledde till åtgärder är också felaktigt. Anmälan lämnades in den 11 maj men av samordningsskäl kunde inspektion inte genomföras förrän den 30 maj. I samband med det besöket (på projekt Vettåsen) gjordes riskbedömningen som efterfrågats från Huvudskyddsombudet i en så kallad 6.6a anmälan.

Varken 6.6a anmälan eller riskbedömningen gällde just det moment som blev så ödesdigert. Den aktuella anmälan gällde nattarbete i allmänhet och en del omständigheter som gäller företrädesvis nattetid, exempelvis sömnproblem, ljussättning på arbetsplatsen och liknande.

I Östersundsposten framställs det som att det är en särskild person som riskerar åtal. Vår bedömning är istället att alla omständigheter utreds för att se om det finns någon enskild person eller flera personer som kan anses särskilt ansvariga.

Som företagsledning är vi väl införstådda med pågående utredning och vi lever dagligen med att en kollega ryckts ifrån oss. Vi är angelägna om att ansvarsfrågan reds ut.

Vi vill verkligen att ni som medarbetare ska känna att det är ok att fråga om ni undrar något. Har ni frågor eller funderingar kontakta mig eller Robert Östman i första hand.

Med vänlig hälsning
Pamela Lundin

Telefon: XXX-XXXXXXX till Pamela och XXX-XXXXXXX till Robert
E-post: pamela.lundin@xxxx.xx, robert.oestman@xxxxx.xx

Blogg 15 feb, 2012

Vd Robert Östmans svar

Efter Dagens Arenas granskning av dödsolyckan på Enercon har huvudskyddsombudet fått en skriftlig varning för att hon har uttalat sig i media. Vd:n har eftersökt källor och kritiken mot företaget har avfärdats i ett internt mejl.

När Dagens Arena ringer nuvarande vd Robert Östman vägrar han, trots upprepade påstötningar, att svara på våra frågor, utan ber oss skicka dem skriftligt. Dagens Arena skickar skriftliga frågor och får först svaret att han inte kan lämna några kommentarer eftersom “frågorna rör enskilda medarbetare”. När Dagens Arena påpekar att endast ett fåtal av våra frågor rimligtvis kan tolkas som om de rör enskilda medarbetare går Robert Östman med på att svara på de övriga frågorna.

Dagens Arena skickar sammanlagt 20 frågor som handlar om den skriftliga varningen, samtalet till journalisten på ÖP samt det interna mejlet. Robert Östman återkommer med sex påståenden. Dagens Arena ber då Robert Östman att förtydliga vilka svar som hör till vilken fråga. Sent omsider får vi ett svar som vi uppfattar som ännu mer svårförståeligt. När vi försöker ringa Robert Östman för ännu ett förtydligande så svarar han inte i telefon.

Dagens Arena väljer därför att publicera hela mejlkonversationen med Robert Östman här nedanför:

Mejl från Dagens Arena till Robert Östman:

Hej!

Frågor:

Varför har ni givit en skriftlig varning till ert huvudskyddsombud för att hon uttalat sig i media?

Uttalandena i artikeln i ÖP är två: dels bekräftar Sandra Olsson att hon skrivit en anmälan om arbetsmiljöåtgärd (vilket du redan bekräftat i en intervju med mig) och dels säger hon att arbetsmiljöarbetet nu är mycket bättre och att domstolen får ta ställning i ansvarsfrågan. På vilket sätt kan de uttalandena ligga till grund för en skriftlig varning?

Varför ringde du reportern Maria Lindholm på ÖP efter deras publicering och frågade om hon pratat med Sandra Olsson?

Reporten uppfattade samtalet som att du försökte ta reda på vilka källor hon hade. Stämmer det?

Vad är syftet med att eftersöka källor?

Ni har även skickat ut ett internt mejl till era medarbetare. Vad är syftet?

I mejlet anger ni ett antal punkter som ni tycker är felaktiga i medias rapportering och presenterar er version av händelseförloppet. Samtidigt pågår en polisutredning och snart kanske åtal väcks. Varför föregår ni den rättsliga processen på det här sättet?

I mejlet skriver ni: ”Att vi skulle ha sagt upp anställda till följd av deras fackliga engagemang är helt felaktigt”? För det första har ingen hävdat att ni skulle ”sagt upp” anställda pga deras fackliga engagemang. Vad som rapporterats är att de inte fått förlängda kontrakt. Varför försvarar ni er mot något som aldrig hävdats?

Fallet med Joel Karlsson-Forsberg drev IF Metall upp till central förhandling. Facket menade att Joel fått sluta pga sitt fackliga engagemang, ni nekade. Det slutade med en förlikning där ni skrev under på att Joel inte fick sluta pga professionella brister. Vad som återstår är då ”personliga skäl”. Jag har pratat med många i Joels team och alla tycker att han var en mycket trevlig och bra person att ha att göra med. För att skingra alla frågetecken: Varför fick Joel Karlsson-Forsberg inte förlängt kontrakt?

I mejlet skriver ni att ”en anmälan om risker vid nattarbete, som gjordes före olyckan, aldrig ledde till åtgärder är också felaktigt”. Det stämmer inte. En 6,6a-anmälan har två veckors tidsfrist. Den som lämnades in den 11 maj gick ut den 25 maj. Ingen åtgärd hade då vidtagits. Varför skriver ni i detta interna mejl att en åtgärd vidtogs, trots att så inte var fallet?

Ni skriver att en inspektion genomfördes den 30 maj. Varför skriver ni inte att det var fem dagar efter tidsfristen gått ut?

Ni skriver att den aktuella 6 6a-anmälan inte ”gällde just det moment som blev så ödesdigert. Den aktuella anmälan gällde nattarbete i allmänhet och en del omständigheter som gäller företrädesvis nattetid, exempelvis sömnproblem, ljussättning på arbetsplatsen och liknande.” Menar du att specifika problem vid nattarbete som sömnproblem och ljussättning inte hade någonting med dödsolyckan att göra?

Ni skriver att ÖP:s publicering antyder att en särskild person riskerar åtal och att er ”bedömning är istället att alla omständigheter utreds för att se om det finns någon enskild person eller flera personer som kan anses särskilt ansvariga”? Här får jag uppfattningen att ni återigen föregår den pågående polisanmälan. Varför gör ni det?

Arbetsmiljöansvar är individuellt och kan delegeras. Enligt samstämmiga uppgifter från mina källor inom ert företag hade inget ansvar delegerats vid dödsolyckan. Enligt juridisk expertis faller då ansvaret på högsta chef, i det här fallet Pamela Lundin. Vad är syftet med att förneka att en viss person, Pamela Lundin, måste anses vara den som framförallt riskerar åtal?

Ni har skriftligen varnat ert huvudskyddsombud, ringt upp en reporter för att eftersöka källor efter att media rapporterat om dödsolyckan och skickat ut ett internt mejl där ni avfärdar den kritik som framkommit i media. Vad är sytet med det?

Vad säger det om er företagskultur?

Ert arbetsmiljöarbete?

Har du förståelse för att det kan uppfattas som att ni försöker tysta ner det här?

Ångrar du ert agerande?

Vad tänker du göra åt det?

Mvh

Mikael Färnbo
Redaktör
Dagens Arena
08-789 11 44
073-671 73 60
mikael.farnbo@arenagruppen.se
https://www.dagensarena.se/

Svar från Robert Östman:

Bäste Mikael,

Enercons servicebolag har två huvuduppdrag:

Vi bygger och underhåller vindkraftsturbiner. Det gör vi genom att ha mål
som anställda kan relatera till och som kan mätas. Arbetet utförs med
utgångspunkt
för säkerhet, kvalité och med tydliga förväntningar på vår organisation.

Dina frågor rör enskilda medarbetare och jag kommenterar varken detta
internt eller
externt i media. Av detta följer att jag då inte heller kan svara på Dina
följdfrågor.

Vill Du komma tillbaka med nya frågor så är Du välkommen med det via mail.

hälsningar, Robert

Med vänliga hälsningar / Kind regards

””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””’

Robert Östman
VD / Managing Director

Svar från Dagens Arena:

Hej!

Det är mycket märkligt att du svarar på det här sättet då de flesta av mina inte frågor rör enskilda medarbetare. Jag kommer i en artikel skriva om att:

1) ni skriftligen varnat ert huvudskyddsombud för att hon uttalat sig i media
2) att ringt upp en reporter på ÖP för att eftersöka hennes källor
3) att ni skickat ut ett internt mejl som på punkt efter punkt avfärdar den kritik ni fått via uppgifter till media

Jag ger er här en chans att kommentera dessa uppgifter. Om du inte vill svara på frågor som rör enskilda medarbetare så utelämna de frågorna. Men svara gärna på de andra.

Tack på förhand!

Mvh

Mikael Färnbo
Redaktör
Dagens Arena
08-789 11 44
073-671 73 60
mikael.farnbo@arenagruppen.se
https://www.dagensarena.se/

Här får Dagens Arena tag på Robert Östman via telefon. Han lovar då att svara på de frågor som inte “rör enskilda medarbetare”.

Mejl från Robert Östman:

Mikael,

1 Gällande vår kommunikationspolicy inom Enercon så har vi riktlinjer som
gäller samtliga anställda,
där VD är den som uttalar sig gällande bolagets angelägenheter, eller den
som han delegerar
uppgiften till. Det gäller vårt systerbolag EWP och det gäller filialen.

2På Enercon arbetar vi med tre tydliga värderingsgrunder: Säkerhetskultur,
Serviceanda
och Aktiv kommunikation. Dessa värderingar kommer vi att tolka fram
tillsammans med våra
anställda inom kort i syfte att ha en kompass för oss alla.

3 Mitt syfte med att kontakta ÖP var för att ställa en direkt fråga om
artikeln, den fick jag svar på,
hur det uppfattades kan jag inte uttal mig om.

4 Att kommunicera med våra anställda om de olika omständighter som förelåg
i samband med
olyckan före sommaren är helt naturligt, det är viktigt också för våra
medarbetare att ha rätt information
från de som var på närvarande. Att kommentera interna mail faller under
samma premiss som att
kommentera enskilda medarbetare – de gör jag inte.

5 Bolagets miljöarbete har alltid varit en prioriterad fråga. Just nu läggs
det mycket energi och
engagemang allt ifrån tekniker till högsta ledningen i syfte att leva upp
till de krav som AMV har ställt
på oss. Vi håller också just nu på att se över hur arbetsmiljödelegeringen
ska kunna bli ännu
tydligare för att säkerställa säkerheten för våra anställda.

6 De tre sista frågorna är påståenden som är främmande för mig. De beslut
som jag har fattat är
i enlighet med det uppdrag jag har som VD för Enercons servicebolag och
inget jag ångrar, tvärtom
jag är trygg i det ledarskap jag utöver tillsammans med högsta ledningen.

Återkom om Du önskar kompletteringar,

hälsningar Robert

Med vänliga hälsningar / Kind regards

””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””’

Robert Östman
VD / Managing Director

Svar från Dagens Arena:

Hej!

Skulle inte du kunna förtydliga vilka frågor och svar som hör ihop så att
det inte blir några missförstånd.

Tycker det var lite otydligt.

Mvh

Mikael Färnbo
Redaktör
Dagens Arena
08-789 11 44
073-671 73 60
mikael.farnbo@arenagruppen.se
https://www.dagensarena.se/

Svar från Robert Östman:

okey ge mig en liten stund så får Du svar,

/Robert

Med vänliga hälsningar / Kind regards

””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””’

Robert Östman
VD / Managing Director

Nästa mejl från Robert Östman:

Några förtydliganden enligt samtal Mikael:

Punkten sex korresponderar i stort sätt med Dina tre sista frågor

Punkten ett svarar på vad som gäller i fråga om vem som kan uttala sig i
media inom vårt bolag. Jag skriver detta eftersom jag inte vill uttala mig
om
enskilda personer. De är också viktigt att understryka att just vem som
uttalar
är Enercons ägare ytterst som avgör.

Punkten två handlar om vilken kultur vi arbetar efter på Enercon,
alltså inte ett direkt svar på Din fråga: “Vad säger det om Er
företagskultur”
då Din fråga är direkt kopplad till stycket ovanför den frågan vilket jag
inte
kan besvara.

Punkten fem beskriver vad Enercon gör gällande Arbetsmiljöarbetet.

Punkten tre svarar på frågan Varför jag jag kontaktade ÖP? För att jag
hade en konkret fråga gällande artikeln och den fick jag ett svar på,
frågan om vem källan var var aldrig aktuell eftersom det kunde läsas fram
ur artikeln.

Punkten fyra besvarar att vi kontinuerligt skickar information om olika
frågor till våra anställda. Det är viktigt då företaget har en viktigt
uppgift
att klargöra och förklara olika omständigheter för våra anställda.
Sedan kan jag bara konstatera att vårt samarbete med våra tre klubbar
fungerar bra, d v s löpande dialog, bra samordning och avhandling av
de frågor som berör företag/klubb enligt praxis.

Jag ser fram emot att ta ta del av Din artikel så att ev sakfel kan
undvikas
innan publicering. Jag uppfattar mitt önskemål som att det var okey med
Dig också.

//Robert

Med vänliga hälsningar / Kind regards

””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””’

Robert Östman
VD / Managing Director

Blogg 10 feb, 2012

”Enklare servicetjänster, det finns det säkert”

Det har bara gått ett par månader sedan den mest omfattande reformen av den svenska gymnasieskolan sedan tidigt 1990-tal implementerades. Men i går var dags igen: Utbildningsminister Jan Björklund (FP) skickar upp nya testballonger. Enligt Svenska Dagbladet menar Jan Björklund att gymnasiereformen – som han själv har lagt mycket politiskt kapital i – ”inte räcker”.

Nu finns planer på en ny sorts yrkesutbildningar, ämnade för de elever som lämnar gymnasiet i förtid. Utbildningarna ska fungera, som det heter i Jan Björklunds kansli, ”enligt komvuxmodell”. Eleverna ska kunna plocka ihop en utbildning som endast utgörs av yrkeskurserna, och läsa under ett till två år.

Tanken är att de sedan ska ta ett ”okvalificerat” jobb.

Det är inte för inte som att man undrar hur det känns att vara en helt vanlig lärare som läser morgontidningen över en kopp kaffe. Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén kommentar lyder som följer: ”Vår utbildningsminister tycks vilja nedmontera svensk gymnasieskola.”

Socialdemokraternas Mikael Damberg är inne på samma linje. Till SR:s Alltid Nyheter säger han att tankarna som dryftas på utbildningsdepartementet innebär ”utbildningar rakt ut i arbetslöshet”.

Arbetsmarknaden ställer nämligen krav på bättre yrkesutbildningar, inte kortare. Svenskt Näringsliv tror inte på att skala bort teoretiska ämnen (men man betonar att exempelvis matematik gärna får vara anpassad till yrkets specifika kunskapskrav).

Jan Björklunds statssekreterare Bertil Östberg säger, när vi ringer upp honom, att han inte har någon ”lista” över vilka okvalificerade jobb Folkpartiet tänker sig. Men han säger sig vara ”övertygad om att det finns den sortens arbeten, till exempel enklare servicetjänster, det finns det säkert.”

Det finns alltså långtgående planer på att införa gymnasieutbildningar som ska förbereda omotiverade elever för en lågkvalificerad arbetsmarknad. I sammanhanget är det intressant att Folkpartiets ledning för inte särskilt länge sedan luftade ett krav på särskilda – det vill säga lägre – ungdomslöner.

Arbetsmarknadens parter och andra partier lär få tillfälle att återkomma i frågan.

Blogg 10 feb, 2012

Hela intervjun med myndighetschefen

Efter Skogsstyrelsens intervju med fas 3-deltagaren Åse Waldén ringde Dagens Arena upp Bo Hultgren, distriktschef på Skogsstyrelsen i Borås, och ställde några frågor. Här är hela intervjun.

Jag kan inte höra någon skillnad på den här intervjun och en vanlig anställningsintervju. Men det här handlar ju inte om en anställning, den här personen ska ju inte arbeta. Vad var syftet med intervjun?
– Det handlar inte om en anställningsintervju. Det handlar om att träffa en person. Vi har under ett år haft ett samarbete med Arbetsförmedlingen. Vi har hållit några platser öppna för, vad som tidigare inte var fas 3, utan arbetspraktik.

– Och det är något som både regeringen och särskilt landshövdingen har bett myndigheterna att hjälpa till med. Så vi har haft några praktikanter på kontoret i Borås. Det har också varit några i ett arbetslag i Ulricehamn.

Också från fas 3?
– Nej, eller jo. Någon från fas 3.

Är det någon skillnad på praktik och fas 3 hos er?
– Det är en formell skillnad på Arbetsförmedlingen. Men de gör samma sak hos oss. Vårt syfte är myndighetssamverkan, att hjälpa till, öppna upp. Att ta samhällsansvar.

– Det andra är att det alltid finns behov att göra saker som vi inte har resurser till. De [praktikanter och fas 3-deltagare] som är inne på kontoret, deras huvuduppgift är att informera skogsägare om de landsbygdsprogram vi har. Alltså de utbildningar, de rådgivningar och kurser som vi har med särskilt stöd från landsbygdsprogrammet. De ringer upp dem och informerar.

Utför de inte reguljärt arbete?
– Nä, det gör de inte.

På vilket sätt gör de inte det?
– Eftersom det inte är en arbetsuppgift som vi har råd med. Den finns inte i vår verksamhet.

Men är ”arbete” bara det ni har råd att betala för?
– Du menar att de arbetssökande bara ska göra fullständigt meningslösa saker, eller vad då?

Enligt Arbetsförmedlingen är fas 3 en sysselsättningsplats. Man ska ha handledning, gå bredvid någon, testa på olika saker, lära sig något nytt. Men man ska inte utföra arbete.
– Det handlar också om att ha fortsatt kontakt med arbetslivet, att komma upp på morgonen, följa tider, leva ett normalt liv, så att säga, och inte falla undan i utanförskap.

Men Åse Waldén ska ju sitta bredvid en av era anställda och utföra samma typ av arbetsuppgifter.
– Ja en av de som haft praktik här, honom gav vi faktiskt en anställning. Där har vi gjort ett undantag i hans fall.

Men här sitter två personer bredvid varandra och utför samma typ av arbetsuppgifter. Det ena är anställd och får lön. Den andra är varken anställd eller får lön. I själva verket får ni 5 000 kronor i månaden av staten för att ha henne där. Är inte det problematiskt tycker du?
– Egentligen inte eftersom den ena personen kommer vara handledare och skola in den här personen.

Under intervjun sades inte ett ord om handledning?
– Han var med på intervjun, han är hennes handledare.

Ni pratar också om Åses timanställningar. Du säger bland annat att du kommer behöva väga det faktum att hon inte kommer kunna vara hos er heltid, mot någon annan som kan arbeta hundra procent. Varför säger du så?
– Det handlar om Arbetsförmedlingen. Ska vi satsa på att ha en praktikplats halvtid, eller ta in någon som kan vara heltid. Det är en dialog vi har med Arbetsförmedlingen.

Det är inte det intrycket man får. Du säger ju även att det är utifrån erat ”sätt att se på det”. Vad menar du med det?
– Jag har inte lyssnat exakt på intervjun och kommer inte ihåg den exakt heller. Det är ju en dialog. När vi plockar in folk, om man kan säga ”plocka in folk”, då är det i samverkan med Arbetsförmedlingen. Att tvinga in folk, det gillar ju inte vi, det är därför vi har de här träffarna.

Du säger också att ni byggt upp er ”säljorganisation” genom att ta in praktikanter som fått skapa sitt eget ”mervärde” och därefter bli anställda?
– Ja, det tycker jag är något positivt.

Men är det inte frågan om arbete när man skapar mervärde åt organisationen?
– Detta genererar inga pengar överhuvudtaget. Detta är information om gratisutbildningar för skogsägare. Och vi har ett skogspolitiskt mål att öka kunskapen om vissa saker i skogen. Det har vi fått medel till. Det är ju inte så att vi säljer en produkt! Vi sitter ju inte här och säljer något!

Men ni pratar om det som ”telemarketing”?
– Det är bara en språklig sak. Det är ju inte riktigt det det är frågan om. Det är mer telefoninformation.

På vilket sätt skiljer det sig den här intervjun från en anställningsintervju? Har du förståelse för att det kan uppfattas som en sådan?
– Möjligt. Men vi tycker att det är viktigt att hon får en bild av oss, och vi får en bild av henne. Vi skapar faktiskt en plats här. Jag tycker man ska respektera och ta praktik på allvar. Inte bara ta in vem som helst, bara ett namn. Jag vill att de ska uppfattas som något meningsfullt.

Varför anställer ni inte?
– Hade vi haft obegränsat med resurser skulle vi haft tio informatörer som uteslutande jobbat med det här. Det är helt och hållet en resursfråga.

När jag lyssnar på hur ni beskriver Åses arbetsuppgifter tycker jag att det har karaktären av riktigt arbete. Kan du förstå det?
– Jag håller inte med dig där. Det här är ett undantag och ingen verksamhet som vi kunnat ägna oss åt. Det är något helt nytt för oss. Det är ett mervärde i vardagen. Det vi gör och det vi jobbar med är ju den faktiska rådgivningen ute i skogen. Det är det vi gör. Det är inte alls likt de här tjänsterna.

Men bortsett från att den inte är en normal del av er verksamhet, har inte arbetsuppgifterna i sig karaktären av arbete?
– Det är klart att det finns den typen av arbete. Men det är inte är de normala arbeten som vi utför. Och, som sagt, det är inte produkter vi säljer.

Är det skillnad?
– Jag skulle känna mig utnyttjad om jag var med i fas 3 och satt på ett callcenter och sålde schampoo åt någon som tjänade pengar på varje såld flaska. Jämfört med att jag ringer skogsägare och erbjuder dem gratis utbildning eller information. Jag tycker det är skillnad att jobba för ett mervärde i skogspolitiken istället för att sälja en produkt på en kommersiell marknad, säger han.

Varför då?
– Jag tycker det.

Men är det skillnad för Åse? Det är ju samma typ av arbetsuppgifter?
– Det får hon svara på.

Därefter avbryter Bo Hultgren samtalet och säger att han tyvärr inte hinner svara på fler frågor.

Blogg 10 feb, 2012

Hela Skogsstyrelsens intervju med fas 3:aren Åsa Waldén

Här kan du läsa en transkribering av relevanta delar av intervjun med fas 3-deltagaren Åsa Waldén på den statliga förvaltningsmyndigheten Skogsstyrelsen i Borås den 30 januari 2012. Vi har utelämnat delar som inte är relevanta i sammanhanget: Till exempel personliga detaljer, fritidsintressen och allmänt kallprat. Intervjun pågick i cirka en timme och fem minuter.

Teckenförklaring:
Å = Åse Waldén, deltagare i fas 3.
B = Bo Hultgren, distriktschef på Skogsstyrelsen i Borås.
M = Mikael, visstidsanställd på Skogsstyrelsen i Borås. Före detta praktikant från Arbetsförmedlingen.

B: Jaha, välkommen! Det är en praktiktjänst det handlar om, om jag förstått det hela rätt. Och det är… Är det jobb fas 3, eller?
Å: Ja, precis…
B: Jag uppfattade det som att det var det. Skulle bara stämma av att vi pratar om samma sak.
B: Har det sagts någonting om tid, intervall, lång eller kort?
Å: Den här [namn borttaget] som jag haft. Hon pratar ju om två år men det tycker jag är lite lång tid.
B: Så lång tid brukar vi aldrig skriva på.
Å: Nä, så jag sa det att max ett år. Egentligen sa jag att max sex månader annars. Ni kanske behöver annat folk och jag kanske ska vidare?
B: Normalen är att det är kortare perioder. Upp till sex månader. Så två tre månader. Vi har ju inte jättestor verksamhet för det här. Vi har ju en samverkan med Arbetsförmedlingen att ha några platser för praktik. Och då har vi det två former kan man säga.
B: Ett arbetslag som jobbar i Ulricehamn. Och då är det ju fysiskt arbete. De är ute i skogen i princip.
Å: Ja…
B: Se inte orolig ut. Det är inte det det handlar om här, haha.
Å: Nä, hon sa att det skulle vara på kontoret som en administratörstjänst…
B: Ja.
Å: … så det hoppas jag verkligen inte att det blir skogsröjning.
B: Nej. Och den andra är här inne där vi har några platser rullande på praktik då.

Paus.

B: Lite administration, mest telemarketing kan man kalla det för Mikael, eller vad säger vi?
M: Ja. Absolut. Ringa upp…
B: Det är det Mikael jobbar med mest i dag. Sälja in eller ge information om landsbygdsprogrammet som vi har. Det är ett EU-finansierat utbildnings- och rådgivnings… ja det är ett antal projekt som ser lite olika ut. Så det mycket sånt. Sen kan det vara lite administrationsbitar, hjälpa till lite här och var.
Å: Är det ekonomi och sånt också eller är det bara…
B: I dagsläget har det inte varit mycket ekonomi. Nej. Jag ser att du har lite ekonomiutbildningar.
Å: Ja, precis.
B: Du har jobbat med det lite grann också.
Å: Ja, jag hann ju jobba några år med det så att.
B: Vi får se, vi kan ju stoppa in något sånt också och se om det funkar.

Paus.

B: Lite administration i kursprogram och annat är det ju. Boka upp…
M: Boka upp för möten och träffar och seminarier och…
Å: Det är för de här skogsägarna då?
M: Ja. Vi tar kontakt med de och berättar hur förträffliga kurserna är och mötena. Försöker få dem att bli aktiva och komma. Och det gör de faktiskt.
B: Mm.
M: Det är faktiskt under den tiden jag har suttit och ringt markägarna så är det under den tiden bara två stycken som har varit tjuriga och liksom direkt avvisande.
Å: Okej.
M: Och jag har ringt många tusen samtal. Så det är väldigt trevligt. Man kommer i kontakt med väldigt mycket folk.
Å: Är det ni som har kurserna eller hyr ni in folk som har kurserna?
B: Ja, det är lite blandat kan man säga. Vi ordnar alltihop, men sen kan vi ha in externa föreläsare som… Vi har haft Per Holmgren på ett seminarium i Göteborg. Metrologen. Prata klimat. På det seminariet så var det ytterligare, ja, det var väl en rikskändis i skogliga kretsar och några av våra centrala specialister. Så att det är lite blandat. Ibland är det vi själva som går ut med enkel rådgivning, en konsulent, en markägare. Ibland samlar vi ihop till lite mer och ibland är det mer spektakulärt.
Å: Har ni egna lokaler, eller hyr ni?
B: Både och. Vi har varit i Universeum och vikingamuseet i Alö och lite sånt. Och en del kurser har varit här nere i sammanträdesrummet. Ibland är det på någon bygdegård. Väldigt varierat. Bussturer, båtturer och lite av varje. Så det är brett.
Å: Jaha, där ser man.
B: Vi kan väl säga lite grann om arbetsplatsen här då då. Jag är distriktschef och vi har tre kontor för närvarande. Göteborgs distrikt då. Här i Borås, ett i Göteborg och ett i Svenljunga. Det i Svenljunga stänger vi nu. Så det kommer flytta in sex personer hit. Då blir vi cirkus 35 pers här i Borås.

[Berättar lite mer specifikt om de olika tjänsterna]

Å: Är det fler här som kommer från Arbetsförmedlingen som är skickade eller?
B: Mikael började så men har nu en visstidsanställning. Fortsätter och jobbar med ungefär samma saker. Det har gått så jävla bra att vi sa, nä, vi kan inte vara utan Mikael. Så han får… Vi sa det att… Detta är inte en normal verksamhet som vi har. Men Mikael och company har visa att den är så jäkla värdefull så att vi ska åtminstone ett tag testa och satsa pengar på det. I form av en tjänst då. Det är vi nog ensamma om i hela Sverige på Skogsstyrelsen. Men det har gått jäkligt bra alltså och det visar att… Praktik får ju inte vara riktiga tjänster, men samtidigt kan man ju via att… att… öppna för bra idéer och skapa mervärden på en arbetsplats. Via praktiken faktiskt komma fram till, som i det här fallet, att den typen av tjänst är så jäkla värdefull så att man gör en riktig tjänst av den. Och det är ju rätt spännande, tycker jag då i alla fall.
M: Ja, vad tror du jag tycker då?

Skratt.

B: Det är ju det som händer. Dels kan vi se att här är faktiskt ett riktigt behov som vi har och utveckla någonting. Det traditionella är ju annars att vi söker upp skogsägaren och skickar ut en annons eller möjligen ett papper i brevlådan men, jag menar, hur mycket papper får man inte i brevlådan? Hur mycket tittar man i tidningarna? Skogsägarna är inte annorlunda. Vi har haft jättesvårt…
Å: Få ut informationen då…
B: … trots att vi har gratis utbildningar att få nån att nappa på dem. Och då har det visat sig att den informationen som kommer ut direkt då är otroligt värdefull. Så det har varit riktigt kul på det sättet. Och sen vi började med detta har vi bäst resultat i landet när det gäller landsbygdsprogrammet. Flest deltagare på träffar och hela den här biten. Vi har fått en jäkla snurr på den.
Å: Planerar ni få in fler nu ifrån fas 3 så att ni får ytterligare lite schvung på det hela?
B: Det blir ju så, har du visat att du kan en gång så höjs ju förväntningarna.

Paus.

B: Så det är kul, jag tycker det är riktigt roligt. Vi har dessutom den distriktshemsida i landet som flest besök och det är också att vi jobbat aktivt med nyhetsbrev då. Och där är det ju samma sak, där plockar vi in e-postadresser från skogsägarna när vi ändå ringer dem. Så vi har en rätt stor lista på skogsägare som får kontinuerliga nyhetsbrev och de blir de intresserade och tycker det vi håller på med… att det finns information på hemsidan och börjar använda den. Så det är skoj.
B: Det är lite om oss. Vi kan ju också säga att vi jobbar med, en stor del är utbildning och rådgivning. Både till skogsägare men också till skogsbruket och proffsen. Lite grann till allmänhet, inte mycket men lite. Vi har jobbat lite med skogen i skolan. Där vi lär ut viss pedagogik till lärare att använda skogen i skolan och till aktiviteter överhuvudtaget. Sen har vi skogsvårdslag och miljöbalk som vi är tillsynsmyndighet över då. Så vi kollar upp hur lagen efterföljs. Och sen har vi inventeringar och uppföljningar. Vi rapporterar till regeringen, hur ser det egentligen ut i svenskt skogsbruk.

Paus.

B: Så att, jag har min regionchef här nere. Sen har vi en generaldirektör i Jönköping och sen har vi lantbruksdepartementet då med Eskil Erlandsson. Så så ser chefskedjan ut. Så min högste chef är… egentligen riksdagen då, eller regeringen och Eskil och sen blir det generaldirektör och regionchef. Så att, ganska platt organisation tycker jag. Och sen de som jobbar på distriktet är det jag som är chef. Det finns inga andra hierarkier.
B: Men det är en ganska platt organisation. Det tycker vi är bra. För då kommer det ganska direkt ut.
Å: Ja, det går ju snabbare än om man ska en massa olika vägar.
B: Ja, precis.

Paus

B: Ska du berätta lite om dig? Jag har fått lite på papper.
Å: Du har fått lite på papper? Ja, jag vet ju inte vad är du har fått ifrån Arbetsförmedlingen?
B: Det är den presentationen jag antar att du har registrerat själv.
Å: Jaha, det är möjligt att jag har gjort. Det är nog det de har i sina datorer.

[Åse berättar om sig själv, sin familj, sitt boende och fritidsintressen]

B: Jobben och sånt? Vad har du trivts med? Du har jobbat en del med barnomsorg och högskolevakt och lite av varje.
Å: Ja, precis, det är ju det jag har nu. Mina timanställningar. Så tentamensvakt har jag varit sen -88. Men då var det mer sporadiskt mellan -88 och -03. Då var det i stort sett bara bibliotekshögskolan som anlitade mig då. Men från -03 har det varit ganska mycket. Mellan -03 och -07 så var det ungefär en 35-40 procentig tjänst egentligen. Om man hade sett det som en riktig tjänst. Får så många timmar gjorde jag.
M: Är det någon speciell utbildning för det?
Å: Nej, det är det inte. Men däremot är det vissa utav oss som fått utbildning under tiden. Teamutbildningar och sånt som man har fått gå på. Men nu är det några år sen de hade den senaste. De vakter som bara varit där ett till tre år, de har inge utbildning då. Däremot har man stormöten varje år, och där tas det upp frågeställningar som kommit upp under året. Då är det oftast e som ställer frågor och de får man svara så gått det går. Det är ju mycket hur man går tillväga vid fusk och hur man ska ta studenterna och så vidare för det är ju… Vissa är väldigt nervösa och är sura och griniga på grund av det. Andra är väldigt virriga och så finns det såna som är kolugna och kommer liksom direkt från sängen och vart uppe hela natten och läst. Så det finns olika, vissa reagerar då när man säger någonting, de blir jättearga och säger det att, jag väntar på dig ikväll vid bilen, ungefär. För då ska du få. Medan andra är snälla och lydiga och gör precis som man säger. Sen får man ju vara beredd på det mesta. Vad som helst kan hända. Jag har fått ta hand om sådana som har svimmat på grund av allergichocker. Nu i höstas fick jag ringa n ambulans för då var det en som fick ett krampanfall, typ ett ep-anfall. Så man ska inte… Många tror att det bara är att gå dit och sätta sig och titta på dem i stort sett. Men det är det inte riktigt. Och sen ska man ju också kunna ta det här att, nu har du gjort någonting du inte får och då är jag tvungen att skriva upp det och skicka det vidare. Och då är det också så här du vet, min mamma skulle bli så olycklig, du får inte.
B: Hur mycket jobbar du på det nu?
Å: Ja, det är olika. Jag har inte räknat på hur mycket det är nu, men jag brukar ligga på mellan 350 och 400 timmar om året. Sen har jag då, som sagt var, en timanställning till och det är inom Borås stad. Inom barnomsorgen då. Och det är ju allt ifrån småbarn från 6 månader och så upp till de går i tredje fjärde klass då.
B: Men är det, ringer de in dig på timmar då? Är det nån slags pool då eller?
Å: Ja, det är en vikariepool inom Borås stad.
B: Okej.

[Åse berättar om de förskolor hon brukar vikariera]

B: Men, eh, hur mycket är det? I tid?
Å: Jag har faktiskt inte räknat ut hur mycket det är för det är så olika. Jag har haft en omgång -03, -04 och sen började jag ju en gång till här i mars 2010. Så nu vet jag inte. Ena månaden kan det vara, säg hundra timmar, och nästa månad kan det vara tio timmar. Man vet ju aldrig. För det beror ju precis på. Oftast är det också, om man kommer in på ett ställe, så är det, ju fler ställen du kommer in på och de tycker att de funkar bra så får du ju större chans då då.

Paus.

B: Men du, vad ska jag säga, klassas ändå som arbetslös och ska gå den här jobbpraktiken?
Å: Ja, det gör jag eftersom jag söker jobb på heltid och detta är ju bara timanställningar så det är ju ingen fast anställning.
B: Just det. Men då funkar det så att du går praktiken och när du får timanställningar så får du ta dem då?
Å: Ja, jobb går ju alltid före. För jag har en fråga till er här då, hur ni såg på det här med timanställningarna och hur vi ska gå tillväga med det för att de kan ju ringa till exempel, har jag tur så ringer de dagen innan. Men många gånger ringer de ju samma morgon. Och då är det ju inte säkert att jag då, jag kanske är på gång att åka in till stan då i såna fall om jag får den här platsen. Då måste jag ju kunna ringa i såna fall och säga att jag inte kommer och sen då hur man gör, med tanke på, ni får ju pengar för mig de dagarna jag är här har jag förstått. Vad ni då säger om jag ska komma, om det bara är en timme, innan jag ska iväg till nästa ställe så att säga? För jag kanske bara hinner vara här en halvtimme om jag har otur, eller hur man nu ska se på det dårå, innan jag ska iväg till nästa ställe. Och likadant att man måste vara medveten då att kommer jag hit om vi börjar klockan åtta eller vad ni nu har för arbetstider här, så kanske jag måste gå klockan tio igen och så kanske jag inte kommer mer den dan. Eller också att någon dag är jag här mellan klockan åtta och klockan tolv och sen så ger jag mig av.

Paus.

B: Jo, nämen jag förstår. Det är ju nåt vi får diskutera hur… Det är väl inte i första hand hur…
Å: För det är ju barnomsorgen där som är så svår för att högskolan, de får jag ju oftast veta minst två dagar innan. De har sagt att man ska ha fem dagar innan, men det stämmer inte riktigt. Jag är glad om jag får två dagar innan där. Men som sagt var så, barnomsorgen där är det mer vanligt att de ringer samma morgon. Och de kan alltså ringa redan klockan sex om det är så och fråga, kan du vara där om en halvtimme? Och jag vet inte när ni öppnar här?
B: Halv sex är ingen här kan jag säga.
Å: Det är det inte nej.
B: Det är det inte. Sju brukar väl den första ramla in.
Å: För, det flesta dagis öppnar klockan sex.
B: Just det. Det handlar väl om att folk ringer in sjuk.
Å: Ja, precis. Och sen så är det ju alltid så att kan du vara här om en halvtimme? Och då är det ju beroende var det är någonstans. Hur lång sträcka jag har att köra. Och hur snabbt jag kan bli färdig och lämna mitt eget barn på dagis.
B: Nä, det jag ser mer är, hur ställer man dig i relation till någon annan egentligen om, om vi upplåter en plats här?
Å: Ja, precis.
B: Om den handlar om trettio procent på en månad, som det kanske blir, ska det vägas i förhållande till någon som kan vara här hundra procent.
Å: Ja, precis.
B: Både utifrån vårt sätt att se det att släppa ett arbetsrum och en arbetsplats, telefon och hela den biten då. Men också ur Arbetsförmedlingens synpunkt. Det är litegrann de som viktar det här också, vilka har störst behov egentligen? Så det är ju något vi får avgöra med de då.
Å: Hur många är det som de har skickat hit?
B: Här inne har vi varit som flest tre åt gången då. Som jobbat med det här. Det är väl max, jag tror inte vi ska vara mer än tre som håller på med det här. Det finns ett visst intresse från andra distrikt att få viss hjälp av oss också. Så att vi ringer lite åt de också. Men det är väl där någonstans som vi har plats för också.

Paus.

Å: Är det bara du Mikael som har fått anställning efter eller är det fler? Har ni haft fler som fått anställning, hur stor är chansen att få en anställning? Om ser till min del också, som inte kan vara här varje dag.
B: I procent så är ni en stor del som faktiskt fått nån form av anställning på det här sättet. För om vi säger [namn borttaget] som just nu är sjukskriven. Vi har rätt mycket sjukskrivningar just precis nu. Annars är det ganska ovanligt hos oss. [Personliga detaljer samt namn borttaget]. Hon kom ju in via detta och sen blev det en tjänst ledig och den fick hon en visstidsanställning på då. Så blev hon sjuk och nu har en annan en visstidsanställning, [namn borttaget], på den tjänsten. Som vikarie för [namn borttaget] kan man säga då. Nu funderar vi på att förändra, eller vi tänker förändra den till en annan form av tjänst då va. Ute med rekrytering på det just nu då. Så vi kan säga att [två personers namn borttagna] och du [Mikael] har fått någon form av anställning här genom att komma in som praktikant. Och vi har haft inne ytterligare tre. Så det är ju femtio procent som har fått nån form av anställning. Vi har ju inte hållit på med detta så länge.

Paus.

Å: Men den tjänsten ni har ute nu, jag såg att ni hade en tjänst ute, är det ungefär de arbetsuppgifter som jag då ska göra också.
B: Nä, utan det är en kombinerad, man kan säga att det är en del av de arbetsuppgifter som [två namn borttagna] har gjort. Posthantering, vi har ju städ och sånt här, men sen är det ju sånt att hålla reda på varor, fylla på kaffe i maskinen, hålla ordning i köket, beställning av förbrukningsvaror, så att vi har kopieringspapper och allt sånt som behövs hemma. Lite allmänt servicejobb på kontoret kan man säga. Men sen har vi tänkt bredda den med lite mer uppgifter kring administrationen. Det kan vara bokningar, det kan vara upphandlingar, kontroll av avtal, det du varv inne på förut med frånvarohanteringen, det har vi inga bra lösningar på egentligen utan enligt rutin ska man ringa till närmsta chef och anmäla att man är sjuk då. Jag är förmodligen den som är minst anträffbar av alla medarbetare här. Ofta i möten på telefon eller tjänsteresa och så jag är svår att få tag i. Och det tycker jag är en riktigt dålig lösning att jag ska ta hand om den här frånvarobiten och tjänstledigheten, vi har många som jobbar deltid och inget riktigt bra system för att följa upp när tar tjänstledig period slut och påminna om det och se vad som händer härnäst och stämma av med de redovisningssystem som vi har. Det är rätt mycket sånt jobb som jag lägger mycket tid på i dag som jag skulle vilja, jag skulle vilja göra annat på den tiden helt enkelt. Träffa medarbetarna eller vara ute med skogsbruket. Så det är en ganska öppen bred tjänst egentligen som vi tittar på här. Som lite grann hänger på de som söker den hur den kommer att se ut. Ett jävla intresse. Det är över två hundra sökande.
Å: Jag är en bland dem.
B: Jag har inte ens vågat öppna det där.
M: Vilken gallringsprocess…
B: Ja, det är stackars [namn borttaget] som ska göra första gallringen här då. En personal och administratör i dag. Så det är så.

Å: Hur många är det som är kallade hit? Som jag nu.
B: För det här?
Å: Ja, för den här.
B: Det är bara du just nu.
Å: Det är bara jag just nu.
B: Jag har fått en lista på personer från Arbetsförmedlingen så att jag har väl en åtta namn till där tror jag som är intresserade. Men har inte hunnit, det har jag tänkt att jag skulle göra i januari, att kalla in och göra lite intervjuer och höra. Samtidigt tänkte jag att nu låter vi den här tjänsten rulla igenom också så får vi se var det landar. Ta det lite lugnt med det här. Men så fick jag mejlet här och förstod att jag nog måste ta tag i det här. Så att jag kan ge lite besked faktiskt.
Å: Jaja, precis.
B: Så vi börjar med dig.
Å: Jaha.

Paus.

B: Vad ser du framför dig? Vad har fått dig att anmäla intresse för Skogsstyrelsen? Och just den här praktiken?
Å: Ska jag vara riktigt ärlig så har jag inte haft en chans att säga någonting eller säga vare sig bu eller bä. För när jag var på Arbetsförmedlingen sist så var det bara…
B: Du ska dit…
Å: Du ska dit, ja. Jag har skickat din profil dit sa förmedlaren. Så jag var bara, jaha, sa jag bara då.
B: Hur känns det nu när du hör vad det handlar om? Är det intressant för dig eller hur ser du på det?
Å: … jaa. Jag trodde ju, hon sa att det var på kontoret och att det var administration i första hand då. Så det var ju lite annorlunda då när man lyssnar på er nu då.
B: Inte så mycket, du hade inte tänkt så mycket telefon?
Å: Nej, det var inte riktigt det. I mina öron så lät det ju mer som att man kulle sitta och pilla lite mer med papper då kanske.
B: Okej.
Å: För det är när jag hör administration så är det mer, ah, okej, kanske mejlkontakter och sköta kanske lite bokföring och plocka in papper och arkivera och lite. Det var vad jag trodde. Men sen så får man ju se då att jag, det vet man ju inte vad det innebär då egentligen förrän man har testat på det.
B: Nej… det känns intressant att testa på eller?
Å: Ja, det tycker jag.

Paus.

B: Din erfarenhet av telefoni? Om man säger?
Å: Min erfarenhet av telefoni, ja det är väl egentligen. Ja, den största erfarenheten det är ju på antagningsenheten då egentligen, där jag satt i några månader, -06 tror jag att jag var där. För då svarade jag ju i telefon. Då ringde jag inte ut, utan jag svarade då på frågor.
B: Det var elever som ringde och frågade.
Å: Precis, det var ju studenter som ringde och frågade hur man gick tillväga för och skicka in sina ansökningar och hur stor chans det fanns för lägenhet och studentboenden och lite sånt. Och det ringde även studenter utifrån då, andra länder, som man också fick svara på frågor. Och det kom upp folk och lämnade grejer, vissa hade glömt till exempel att skicka med en kopia på nån legitimation, någon hade glömt ett annat papper och så skulle man då leta upp det. Så det är väl den biten med telefoni som jag har.
B: Mm
Å: Sen så satt jag i och för sig en hel del i telefon när jag jobbade på Ensto, det här försäljningskontoret ute i Fristad. Sista tiden hade jag en utav de största kunderna där, jag hade Electrolux. Och Fagerhult.
B: Vad gör Ensto för någonting?
Å: Ensto är en väldigt stor koncern, en finsk koncern, så moderbolaget ligger ju i Finland. Sen har de ju utspritt i egentligen hela Europa. Olika kontor. Såna här försäljningskontor och fabriker.
B: De tillverkar?
Å: De tillverkar lite olika. Vissa då har vvs-grejer, andra har el-saker, en tredje håller på med flygplansdelar. Inte ens jag vet riktigt hur många delar de egentligen håller på med.
B: Men du jobbade som innesäljare då?
Å: Ja, sista tiden där så var jag innesäljare. Och sen så när jag satt där på kontoret, även om jag hade hand om ekonomi och löner till största delen, så tog jag även hand om de största kunder vi hade som hade innestående ordrar, som bara ändrade kvantiteten vecka från vecka. Så de hade löpande. De kunderna tog jag hand om då. Och de största var ju Fagerhult och sen så var det Electrolux.
B: Så det var mer ordermottagning än försäljning då?
Å: Ja, där var det ordermottagning. Sen var det ju så att jag fick ju följa med säljarna ut och träffade de här på plats. Man åkte ju iväg. Men annars så hade man många som ringde och frågade att, var är mina paket? De har inte kommit fram, de skulle vart här i dag. Och då var det ju mycket att man fick ha kontakt med chefer och Schenker och de här ställena. Olika, man hade tullen och… ja. Och sen så hade man alltid kontakt med Finland för det var ju där grejerna skickades ifrån. Så där var det ju ganska mycket telefonkontakt. Och sen likadant för ekonomins skulle, även om det var mycket mejlkontakter, så mellan kontoren i Sverige och Finland var det ändå så att man pratade med varandra i telefon också. Så att, jag fick ju åka iväg till Finland ibland också.

Paus.

B: Du gillar det sociala med folk?
Å: Ja, det tycker jag är roligt. Och det är väl därför jag har trivts ganska bra nu i barnomsorgen till exempel. Där träffar jag folk, och jag jobbade som klassmormor ett tag, gick en utbildning för det och gjorde min praktik då. Och det var ju också folk, dels lärare och dels barnen då.

[Åse berättar bland annat om sina fritidsintressen, samt en del kallprat]

B: Du din it-bit här då. Du har en hel del utbildning på it-sidan.
Å: Ja, men de är väldigt gamla.
B: Har du jobbat med det?
Å: De är väldigt gamla.
B: Ja, -96 var det rätt mycket där. Har du praktiserat nåt, eller, behärskar du Excel i dag? Eller hur ser det ut?
Å: Jag vet väl hur man lägger in saker i Excel, det vet jag, men att det är ingenting som jag jobbar med hemma.
B: Nej.
Å: Och absolut inte dagligen.
B: Nej.
Å: Utan det jag använder i dag, det är ju Word. När man sitter och skriver någonting. Och i viss mån Powerpoint.
B: Ja, jaja.
Å: Så mycket Excel är det ju inte. Det är ju mer om jag ska göra scheman eller någonting sånt…
B: Och räknar…
Å: … och räknar grejer.
B: Ja, yes, samtidigt är det ju inget jättekomplicerat program. Så det är ju… Men, men vi använder det lite granna. Om man ska in och greja lite med administrationen på ekonomisidan så är det mycket Excel.
Å: Okej.
B: Utöver de egna program vi har då.
Å: Ja, när man kommer in på de bitarna så brukar det ju vara specialprogram. Jag har ju jobbat mest med SPCS. Det heter ju Vista nuförtiden.
B: Jaha, ja. Det är bekant, men var gör man i Vista?
Å: Det finns ju, tror jag allt, höll jag på att säga i stort sett nuförtiden. När jag höll på då på Ensto så gick ju jag utbildning direkt på plats i Göteborg. Och då hette det ju SPCS. Och då var det ju lön. Men du kunde ju även få…
B: Det är typ bokföringsprogram…
Å: Ja, det är bokföringsprogram men du kan även få löneprogrammet eller också kunde du få då avskrivningar för inventarier och sånt också. Ett speciellt program för det.
B: Okej.

[Bo:s telefon ringer]

[Kallprat om byn Gingri]

B: Jaha, om… Vad pratar vi för tidsaspekter om du skulle köra igång det här? När kan du börja, i så fall?
Å: Jaa. När som egentligen. Det enda jag vet om är att jag jobbar nu den här… Nu ska vi se, jag jobbar i morgon och jag jobbar på onsdag och troligtvis på torsdag också, så den här veckan kanske är lite dum att börja med då.
B: Ja, nä, riktigt så bråttom har vi inte. Men annars är det i princip när som.
Å: Ja, det är det.
B: Med hänsyn till de andra timanställningarna.
Å: Ja, precis.
B: Du hade fått en ny arbetsförmedlare så jag på mejlen. [Namn borttaget] hette han tydligen.
M: Jag har haft han också en gång i tiden.
Å: Jag har också haft honom tidigare.
M: Och så pratade du om [namn borttaget] också hörde jag.
Å: Ja, jag har haft [namn borttaget].
M: [Namn borttaget]?
Å: Ja.
M: Men hon skulle väl ner till [ortsnamn borttaget] va?
B: Jaja, hon skulle börja där.
Å: Fråga inte mig. Hon sa att… hon ringde bara och sa att…
B: Ja, det är det beskedet jag har fått också. Att slippa pendla och jobba därnere.
Å. Ja, okej.

[Kallprat]

B: Okej, har du någon mer fråga till oss, att det här borde du veta?
Å: Näej. Ja, det är väl i sådana fall att eftersom ni nu har haft fas 3 innan, hur har ni gjort med den här söka jobb-biten.
B: Vi har inte haft någon fas 3 innan.
Å: Jaså, ni har inte haft fas 3 innan.
B: Utan här har bara varit så att säga enkel arbetspraktik då. Så du är den första som kommer in då, både med stöd från Arbetsförmedlingen som vi får och… det konceptet.
Å: Ja okej. Men oavsett om det var fas 3 eller praktik eller så, ni hade väl också på något sätt en överenskommelse för tid att söka jobb och så vidare?
B: Inte inskrivet i tidsschemat på det sättet som ni har, för där är det väl… en dag i veckan är det väl? Eller motsvarande tid?
Å: Ja, jag är inte riktigt…
B: Ja, det är ett visst antal timmar per vecka i alla fall.
Å: Okej.
M: Jag tror det var fyra?
B: Ja, ja, jamen fyra, så är det nog i arbetslagen. En halvdag i veckan, så är det. Så det är ju, vi som är anställda jobbar ju med förtroendearbetstid vilket innebär att man är ganska flexibel. Och det här är… Det är bättre att man är här på tider då det är lätt att få tag på folk egentligen. Så vill man förskjuta lite åt kvällshållet eller på nåt sätt…
Å: Ja, jag tänkte bara att man hade fredag eftermiddag eller måndag förmiddag eller måndag eftermiddag så att man bestämmer det i sådana fall så att man vet. För det är kanske lättare att sitta hemma i lugn och ro och skriva ansökningar i sådana fall.
B: Absolut, men det tycker jag. Det kommer vi överens om. Absolut.
Å: För jag vet [namn borttaget] hon sa det att, ni kan ju ta tio minuter om dagen. Men det kände jag mig inte riktigt bekväm med. Det hinner jag knappt inte gå in på de här olika jobbsajterna.
B: Nä, tio minuter om dagen blir ju inte riktigt den tiden vi har tänkt här heller så att. Men det är sånt jag stämmer av med [namn borttaget] om hur det ska vara.

Paus.

B: Har du någon fundering Mikael?
M: Nej, jag säger att det är väldigt trevligt… det är ett härligt gäng här… är det… det är roliga arbetsuppgifter… så jag kan rekommendera det.
Å: Jaha. Det låter ju bra. Nä, så att, jag brukar inte vara svår, jag brukar hoppa på det mesta.
B: Mm, jamen det känns ju att du är en öppen och lättpratad person.
Å: Ja, det är jag.
B: Och det är nästan en förutsättning för att kunna sälja någonting över telefon eller informera om någonting över telefon. Man ska ju ha lätt för sig att prata.
Å: Men läser ni från något papper eller har ni fått någon utbildning eller någonting så ni vet vad ni pratar om när ni säljer in det här.
M: Nä, från början fick jag lära mig att man skulle göra ett manus. Men det prövade jag litegrann men jag märkte att det blev oerhört stelt man liksom läser detta innantill och då blir man onaturlig i telefonen. Så det slutade jag med direkt. Man tar samtalet precis som det kommer. Det är det allra bästa.
B: Det där med manuset är ju för att… precis i början, om du inte är van eller om du är osäker. Det är någonting att hålla sig till. Det här ska jag prata om.
Å: Ja, precis.
B: Känner man sig säker och har lätt för att prata och lätt för att ta folk som Mikael säger eller har, då är det bara en belastning.
Å: Ja, det är ju lättare att prata från hjärtat. Men jag tänkte man måste ju ändå ha grunden så att man vet vad man pratar om.
B: Du måste ju veta vad det är för typ av kurs eller informationsdag eller vad det är för någonting. Det måste du ha med dig. Och det är ju som regel något utskick som vi haft innan eller något informationsblad som vi har, det här kommer vi att ha nu framöver, är du intresserad av det. Sen är det ju det allmänna här med nyhetsbrevet och så och om man är intresserad av att följa våran hemsida och få nyheter. Vi har nåt som heter mina sidor som man kan logga in och ha sin egen internetplats som skogsägare med tillgång till en massa data. Och där man kan göra beställningar och få information och så och det är också populärt. Det är en bra tjänst. Men det är lite sånt du får kika på här innan du kör igång dårå.
Å: Jaja.

Paus.

B: Bra jag har fått en jättebra bild av dig tycker jag.
Å: Ja, va bra. Vet du ungefär hur lång… Du sa att du hade åtta till på listan.
B: Ja, eh, exakt hur vi ska gå tillväga, alltså jag kan ju faktiskt bestämma en i taget det är ju inte så att ni åtta behöver konkurrera om platsen, utan här tryckte de på stenhårt för dig, varför vet jag inte, men det gjorde de. Jag har fått mer information och om man jämför på pappret så är det ingenting som säger att jag skulle ta dig efter de andra så att säga. Man skulle kunna bestämma det ganska snart tycker jag och sen lyssna av de andra. Ska jag vänta in alla de andra så kan det ta tid innan vi bestämmer oss. Så att jag kan tänka mig…
Å: Det är litegranna att jag tänker på, för dagis, jag behöver ju liksom förbereda dagis här ifall jag behöver gå upp i tid. På dagis för min dotters räkning då. Som det är nu är hon inskriven uppåt trettio timmar då då. Men som det är nu, ska jag vara här heltid i stort sett då behöver jag ju höja upp det så att säga. Då behöver de också ha lite tid på sig.
B: Vi kan säga så här. Denna vecka hände ingenting. Då åker jag till Jönköping i morgon och sen är det Stockholm, två dar. Så jag är inte här förrän på fredag igen. Och nästa vecka är ganska bokad, ja tycker vi kan säga som så att jag tittar på det nästa vecka så kan du få något besked i slutet av nästa vecka.
Å: Ja, okej. För jag vet att de vill ha helst en månads framförhållning men att jag menar, två tre veckor i alla fall.
B: Absolut.
Å: För min del, jag kan börja när som helst. Men det är bara att de hinner och ändra i sina papper och så vidare så att de får sina volymtimmar och allt vad det är för något.
B: Det jag vill stämma av, det är prioriteringen mellan nån som vill ha en heltidspraktik och din lite glidande tjänst med dina timanställningar och sånt.

[Kallprat]

B: Tack för att du tog dig tid att komma hit. Här har du lite information om Skogsstyrelsen.
Å: Tack, hejdå!

Blogg 07 feb, 2012

Filippa Reinfeldts arrogans

Det händer inte ofta. Men i Sveriges Radios Studio Ett tvingades sjukvårdslandstingsrådet Filippa Reinfeldt på tisdagen att försvara den moderata sjukvårdspolitiken. Eller försvara är kanske fel uttryckt. Att komma med nya försök att vara undanglidande är väl en mer korrekt beskrivning.

De avknoppningar som skett till moderata kompispriser förklarade Reinfeldt skedde genom att man ville ge medarbetare en chans att ta över verksamheterna. Att det fanns ”ett sug att få vara med och driva verksamheter”.

Just suget kanske inte är så märkligt, när försäljningarna skedde till gravt underpris. Som bekant fick de läkare som tog över Serafen betala 700 000 kronor. När de sålde verksamheten vidare blev i stället prislappen 20 miljoner kronor.

En lyssning av debatten mellan Filippa Reinfeldt och oppositionslandstingsrådet Birgitta Sevefjord (V) rekommenderas starkt. Reinfeldt har flera vurpor att erbjuda. Som bollandet med statistik om hur framgångsrikt Vårdval Stockholm har varit.

Det är förstås välkommet att Filippa Reinfeldt tvingas svara på de mer kritiska frågorna från journalister. På Dagens Arena hoppas vi naturligtvis att hon i framtiden även kommer att ge svar på de frågor vi ställer.

Blogg 07 feb, 2012

Romer på flykt

Tro det eller ej. Ungern toppade 2010 den kanadensiska listan över asylsökande. Från inget annat land kommer så många flyktingar till Kanada, enligt Guardian. Nummer två är Kina. Flyktingarna består naturligtvis av romer. I Guardian säger en romsk familj: “We have no life here anymore”.

Blogg 07 feb, 2012

Långsiktigt projektstöd till Dagens Arena

Dagens Arena har varit och är en mycket lyckad satsning som Arenagruppen startade 2007. Sedan 2010 har Dagens Arena bedrivits i större format med ekonomiskt projektstöd från LO. Med stödet från LO har vi kunnat utveckla en ledarsida till en mer heltäckande webbtidning. Dagens Arena är i dag en etablerad och respekterad progressiv röst i mediebruset, inte minst genom aktiv medverkan i sociala medier. Såväl Dagens Arenas ledarskribenter som redaktörer citeras ofta av andra medier och förekommer själva i den politiska debatten.

LO har nyligen beslutat att långsiktigt stödja Dagens Arena – vilket är mycket positivt. Nu får vi helt andra möjligheter att långsiktigt planera och ge våra anställda rimliga arbetsvillkor. Stödet per år är dock något lägre än initialt vilket kommer att påverka tidningens inriktning och upplägg samt omfattningen på bemanningen. Detta håller vi nu på att se över och vi kommer att återkomma med mer information under våren.

Blogg 06 feb, 2012

Engström svarar – vi bemöter

Dagens Arena har nu fått ett svar från Cherine Khalil, pressekreterare till arbetsmarknadsminister Hillevi Engström (M). Så här skriver hon:

Det här fakta:
1. Jämfört med december 2011 och samma månad 2006 så har antalet sysselsatta ökat med 194 000 personer, enligt SCB AKU. Arbetsmarknadsminister Hillevi Engström sa i programmet att sysselsättningen har ökat med nära 200 000 personer. Arbetsmarknadsministern nämnde inte ordet “sysselsättningsgrad” såsom ni beskriver i er text och därför blir det givetvis märkligt att ni hänvisar till att siffrorna skulle vara felaktiga för att ni väljer att använda ett annat begrepp.

Dagens Arena nämner en siffra och stöder sig på en jämförelse augusti 2006 jämfört med december 2011. Det vill säga, i artikeln görs inte en rak jämförelse. Det är inte statistiskt korrekt att göra en sådan jämförelse utan säsongsrensning.

2. Det finns flera sätt att titta på utanförskapets beståndsdelar. Ett sätt är att titta på antal personer i bidrags-ersättningssystemen. Där räknar man s.k. helårsekvivalenter (helårspersoner). Vi ser 165 000 färre helårspersoner i ersättningssystemen om man jämför 2006 med 2010, enligt SCB.

Svar från Dagens Arena…

1. Siffrorna om antalet sysselsatta i augusti 2006 är hämtade från en granskning av regeringens jobbpolitik som Svenska Dagbladet gjorde i höstas (själva tabellen om antalet sysselsatta finns ej med i nätversionen). Den borgerliga alliansen vann valet i september 2006. Augusti är följaktligen den månad som föregick den borgerliga valvinsten.

Det är riktigt att siffrorna ser annorlunda ut om man jämför december 2006 – i stället för augusti 2006 – med december 2011. I nyhetstexten är vi dock helt öppna med vilka månader vi jämfört mellan.

Huvudbudskapet i vår granskning är att talet om antalet sysselsatta är ointressant. Befolkningen växer kontinuerligt, och därför är andelen sysselsatta det som är relevant. Där har en försämring skett sedan regeringen tillträdde.

2. Utanförskap är ett omtvistat begrepp. Låt oss understryka att SCB i sin statistik inte mäter ”utanförskap”. Vad SCB gör är att de tar fram ett underlag till regeringsdepartementen över vad som kallas ”helårsekvivalenter” – men det är först med regeringens ord som dessa förvandlas till personer i ”utanförskap”.

Att räkna helårsekvivalenter är problematiskt eftersom det innebär att alla som någon gång under året har gått på exempelvis sjukpenning eller a-kassa räknas in i den statistiken. Oavsett om det har varit fråga om en månads arbetslöshet eller sjukskrivning kommer man att räknas in som en del av en helårsekvivalent. Många av de personer som räknas in i statistiken är alltså tillbaka på arbetet, och säger i själva verket mycket lite om de som på lång sikt riskerar att stå utanför arbetsmarknaden.

Statistiken skulle i så fall snarare kunna sägas visa på ”innanförskap”, något som lyftes fram i rapporten ”Innanför utanförskapet” av Arbetarrörelsens Tankesmedja. De som räknas in i statistiken för helårsekvivalenter är de som har tillgång till – är ”inne i” – trygghetssystemen i samhället.

För den som vill läsa mer om varför regeringens användande av ”utanförskap” är problematiskt rekommenderas läsning av artikeln ”In i utanförskapet” som tidigare har publicerats i tidningen Arena.

Blogg 02 feb, 2012

Nog med förslag? Knappast.

I går skrev tre miljöpartister om välfärdspolitik  på DN Debatt, och i dag var det tre moderaters tur. Frågan är, precis som i går, hur politiken ska reagera på att skattepengar hamnar på konton i skatteparadis, i stället för att användas till den gemensamma välfärden.

Konkretionsnivån i den moderata debattartikeln är inte särskilt hög. En partiintern arbetsgrupp ska se över Moderaternas ”politik för välfärden och det gemensamma ägandet.” I slutet av året ska en rapport vara färdig. Men artikelförfattarna är tydliga med att det inte ska bli några större ingrepp i vilka som får förvalta den gemensamt finansierade välfärden:

Stora ideologiska debatter som sätter systemen framför människan kommer inte att förbättra välfärden. I stället handlar det om att hitta konkreta lösningar på faktiska problem, så att tillgängligheten och kvaliteten kan bli ytterligare bättre i framtiden… …Så tar vi ansvar för Sverige.

Orden känns igen, och rimmar väl med 2010-talets moderata tankar om samhället: Välfärden ska finansieras gemensamt, och förvaltas så ”effektivt” som möjligt. Det är en syn på välfärdspolitik som ännu så länge tycks falla väljarna i smaken.

Frågan är var Socialdemokraterna kommer att placera sig. Under dagen har den nye S-ledaren Stefan Löfven sagt att han ”inte tror på förbud”, men att:

Det är alldeles otillständigt fel att våra skattepengar går till skatteparadis ut ur vård och omsorg. Vi måste hitta ett sätt att hantera det utan att säga att vi inte vill ha valfrihet.

Hur ett sådant sätt kan se ut är dock, enligt Löfven, ”komplext”. Det säger inte mer om ”hur”, än Moderaternas och Miljöpartiets utspel. Där står debatten – alla vänder sig till de väljare som upprörs över ständigt nya rapporter om brister, samtidigt som vinster skickas till skatteparadis. Men ingen har något att säga, egentligen.

Till dess att oppositionen kan hitta tydliga svar, lär regeringen vinna debatten på walk over. Utan sakpolitik väljer medborgaren den som ingjuter mest förtroende.

Blogg 02 feb, 2012

De osynliga

I över en månads tid har 150 000 städare lagt ner sitt arbete i Nederländerna. Under parollen ”The uprising of the invisible” leds strejken med krav på att städarna ska få tillräckligt med tid för att utföra sitt arbete, säkerhet för timvikarier och en lön som räcker för att ta hand om den egna familjen.

De nederländska städarnas bistra arbetsvillkor är långt ifrån unika.

I Rebecka Bohlins bok ”De osynliga”, som nyligen gavs ut av Atlas förlag, skildras villkoren för svenska städare. Tystnaden om de osynliga som städar i våra hem, i barnens skolor, på nätterna i kontorsbyggnaderna är monumental.

Vi får möta den ensamstående mamman och städerskan Lucia Gonzales. Vinterskor till tonårsdöttrarna. Hyresrätt i Hagsätra. SL-kort. Och alla de andra utgifterna du ställs inför under en månad. Även om hon jobbar på ett städföretag med kollektivavtal får hon efter skatt ut en lön på enbart 13 000 kronor. Det är ett livspussel som inte på något sätt går att få ihop.

För Lucias del innebär det att hon måste ha två jobb. En inte helt ovanlig lösning för de som arbetar som städare. Den lägsta avtalsenliga lönen för städare som är medlemmar i Fastighets ligger på 18 770 kronor – och från den lönen är det svårt att röra sig så värst mycket högre.

Samtidigt utnyttjar många städbolag så kallade kombinationsturer. Du får några arbetstimmar på morgonen, några på kvällen. Däremellan obetald restid och väntan. Valet för många småbarnsföräldrar blir då att inte tillbringa någon tid med barnen – eller ofrivillig deltid.

Och på samma sätt som de nederländska städarna, ställs de som arbetar i Sverige inför det faktum att alla alltid vill att de ska hinna med mer – till samma pris. Den osynliga handen ska plocka upp fler leksaker från golvet. Tvätta fler skitiga strumpor. Putsa fler dammiga hörn. Rut-köparen vill kort och gott att städaren ska jobba extra gratis. Om det skrev forskaren Anna Gavanas i rapporten ”Bland Rolexklockor och smutsiga trosor”.

Medan en välbeställd medelklass kan köpa sig mer tid med sina barn får städarna betala med dubbla arbetspass och sönderarbetade kroppar.

De osynliga har all anledning att protestera.

Blogg 02 feb, 2012

Till de gotländska kanonerna!

Har ni hört att Alliansfritt Sverige startar en kampanj för att sprida folkpartiledaren Jan Björklunds budskap?

Visst, det låter omvänt, bakvänt och paradoxalt. Men kontexten är enkel. Varje Almedalsvecka presenterar Björklund, tillika Sveriges vice statsminister, en massa förslag om att Gotland ska militariseras och gotlänningarna vapentränas. Kalkstenen ska till och med kärnvapenbestyckas. Allt för att hålla ryssen i schack.

Det är förslag som hade hånats och granskats om de förslagsvis hade framförts av Håkan Juholt. Men Sveriges vice statsminister framkallar konstigt nog varken gapskratt eller löpsedlar.

Kampanjen har redan uppmärksammats av Resumé, och kanske kommer sökljuset nu att vridas mot en av Sveriges mest överskattade politiker. Som vännerna på Alliansfritt själva sammanfattar saken:

Till kanonerna!