Debatten om de nya reglerna för arbetskraftsinvandring från 2008 har åter blossat upp. Missa inte Dagens Arenas granskning av de nya reglerna från i vintras. Den kritik som nu framförs av OECD och gränspolisen tangerar vår slutsats från i vintras: Lagen om arbetskraftsinvandring lämnar fältet fritt för skrupelfria arbetsgivare att utan risk för repressalier utnyttja människor under slavliknande förhållanden.
Problemen med lagen om arbetskraftsinvandring är framför allt tre:
- För att få arbetstillstånd i Sverige måste arbetsgivaren skicka in ett anställningserbjudande till Migrationsverket där löner och arbetsvillkor är i överensstämmelse med kollektivavtal. Men detta papper är inte juridiskt bindande på något sätt. Hur det riktiga anställningsavtalet ser ut eller vilka löner som betalas ut i praktiken är det ingen som kontrollerar.
- Stämmer inte löner eller villkor så har arbetskraftsinvandraren mycket svårt att hävda sin rätt. Dels eftersom det saknas ett bindande avtal och dels eftersom uppehållstillståndet är beroende av anställningen hos arbetsgivaren. Den som bråkar riskerar att anställningen upphör och förlorar då samtidigt uppehållstillståndet.
- Migrationsverket gör få, eller inga, kontroller, av de företag som ansöker om arbetstillstånd. Arbetskraftsinvandrare har i många fall hamnat hos oseriösa företagare vars enda syfte har varit att utnyttja dem som billig arbetskraft.
Missa inte SVT Agendas debatt mellan LO:s Wanja Lundby-Wedin och migrationsminister Tobias Billström från i söndags. Inte ens en hal ål som Tobias Billström lyckades riktigt slingra sig ur den situationen. Även om han gör sitt bästa. Notera hur han ohämmat ljuger tv-tittarna rakt upp i ansiktet när han hävdar att anställningserbjudandet som arbetsgivarna skickar in till Migrationsverket är bindande.
Det är inte bindande. Det är ett erbjudande där arbetsgivaren skriver vilken lön och vilken typ av anställning de tänkt erbjuda arbetskraftsinvandraren. Arbetsgivaren riskerar dock ingenting om verkligheten ser helt annorlunda ut (det vill säga om arbetsgivaren ljugit i sin ansökan). Det finns inte heller någon som kontrollerar om villkoren på pappret stämmer med verkligheten. Inte ens om alla varningsklockor ringer hos handläggarna på Migrationsverket så har de någon möjlighet att neka arbetsgivaren arbetstillstånd. Lagen förbjuder dem. Lagen kräver att myndigheten blint ska lita på arbetsgivaren. I vilken värld har det fungerat?
Migrationsminister Tobias Billström hävdar att Migrationsverket visst skulle kunna återkalla arbetstillstånd om de upptäcker felaktigheter. Det är ett helt vansinnigt uttalande av två anledningar:
- Migrationsverket har inte i uppgift att göra den typen av kontroller.
- Även om de upptäcker felaktigheter är myndigheten osäker på om de har lagstöd att agera.
Det är en sak att en moderat minister tänker och tycker på det här viset (det kanske inte är så förvånande). Men den nya lagen om arbetskraftsinvandring drevs även igenom med stöd av Miljöpartiet. När vi publicerade vår granskning av lagens konsekvenser i vintras svarade MP:s ansvariga riksdagsledamot Mikaela Valtersson med en debattartikel. Där hävdade hon att de exempel på ”modern slav- och människohandel” som framkommit i vår granskning hade ”väldigt lite med arbetskraftsinvandring att göra”.
Skulle Mikaela Valtersson säga samma sak i dag? Skulle hon hävda att OECD, gränspolisen, facket, det Sida–finansierade ISDP och Migrationsverket har fel? Skulle hon visa samma iskyla mot människors lidande som Tobias Billström? Svårt att säga. Mikaela Valtersson har numera lämnat politiken. Men vad tycker egentligen Miljöpartiet? Försvarar de fortfarande lagen om arbetskraftsinvandring?
Mikaela Valterssons debattartikel i Dagens Arena visade i alla fall samma hala tendens som Billström excellerar med. Läs gärna mitt svar på hennes artikel här.
Läs även LO-bloggen där utredaren Thord Pettersson slår hål på Tobias Billström löften om att Migrationsverket nu ska skärpa kontrollerna. Det är en lögn Billström dragit flera gånger förut.