På ett ovanligt svagt beslutsunderlag gav den ekonomiskt ansvarskännande regeringen Reinfeldt i dag klartecken till att 27 miljarder kronor läggs på att bygga Förbifart Stockholm. Antagligen kommer väl en eller annan bil att köra på detta gigantiska vägbygge om 20 år. Men de flesta av oss kommer då att säga:
– Hur var det möjligt att göra denna gigantiska felsatsning, bygga detta vägtrafikens Stålverk 80, en satsning som strider mot miljöbalken och som kraftigt ökar koldioxidutsläppen, i en tid när regeringen som EU-ordförande skulle förmana andra att minska sina utsläpp?
Det är möjligt därför att regeringen redan i våras gjorde sitt val – vägar är viktigare än kollektivtrafik, eftersom pengar till det senare stryptes. Det är en omodern prioritering. Paris, en annan europeisk huvudstad, säger: inte ett öre till nya vägbyggen, 80 procent till att vidga spårkapaciteten, resten till cykelvägar.
Det finns en växande opinion i Stockholm som otåligt väntar på satsningar i kollektivtrafiken. Om inte Maria Wetterstrand i Miljöpartiet och socialdemokraten Mona Sahlin kan jämka sig samman kommer Miljöpartiet att få 30 procent i Stockholm och Socialdemokraterna tappa ännu mer.
BE