Sällan skådad galenskap när Stockholms motorcyklister rasar mot att de för första gången tvingas betala p-avgift.
I morgon införs högre parkeringsavgifter i Stockholm. En nödvändig åtgärd för att hindra miljöpåverkan och främja gång-, cykel- och kollektivtrafik.
De höjda avgifterna upprör. Men de allra flesta har överseende med att det behövs styrmedel för att minska trafiken i stan och är medvetna om att det blir dyrare att ha bil, säger Mattias Bengtsson Byström, presstalesman till trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP), till SvD.
Det finns emellertid en grupp som inte har överseende. Motorcyklisterna.
Tillsammans med de som har handikapptillstånd utgör de raseriet bakom 90 procent av klagomålen till staden. De ska nämligen tvingas börja betala p-avgift. Ja, du läste rätt – börja. De har hittills inte betalat en enda krona för att uppta utrymme på gatan, förpesta luften och skrämma varannan människa med hörseln i behåll till döds.
För att kanalisera motorcyklisternas rätt att fortsätta detta manér finns Olle Henriksson som är ordförande i organisationen Sveriges motorcyklister, SMC.
Han pekar på att de inte är främmande för att betala, men att avgiften på 10 kronor i timmen är på tok för hög. På 20 arbetsdagar blir det 2 000 kronor i månaden. Han vill hellre betala 20 kronor i timmen för en mc-plats. UNDER TAK.
För 2 000 kronor, det är ungefär dubbelt så mycket som vad folk betalar i trängselskatt per månad, påpekar Olle. Ja, du tolkade Olle rätt. Motorcyklister betalar ingen trängselskatt. Trots detta är de svinförbannade för att inga infrastrukturella satsningar gjorts på dem.
Stockholm har heller inte gjort någon konsekvensutredning vad p-avgifter för motorcyklister kan komma att innebära, menar SMC. Vilket föranleder denna fråga från den politiska sekreteraren Maria Nordqvist:
»Ska mc-förare ställa sig på infartsparkeringen och ha skinnställ i kollektivtrafiken?«
Infartsparkering? Skinnställ? I kollektivtrafiken? Va? VA? VAAA?
Detta är ändå FÖR sjukt. Man riktigt känner hur Marias hjärna förvrids i förvirring/ångest.
Och så känner man: Ett sl-kort: 790 kronor=billigare än 2 000 kronor per månad i p-avgift.
Och så känner man: 40 procent av Stockholms bilister har så kort till jobbet att de kan cykla på högst 30 minuter (plus ger en samhällsvinst på 2,5 miljarder per år!). Det borde rimligtvis även gälla motorcyklister. En helt ok cykel: 2 000 kronor, engångskostnad=billigare än 2 000 kronor per månad i p-avgift.
Och så känner man: Om det var nivån på avgiften som var problemet, så var det var allt för denna gång.