Bloggen

Blogg 01 apr, 2015

Dagens Arenas aprilskämt närmare verkligheten än vi trodde

Årets aprilskämtDagens Arena visade sig vid närmare granskning ligga närmare verkligheten än vi hade kunnat föreställa oss. Det är bara att erkänna: Källkontrollen brast när vi i går eftermiddag svängde ihop den häpnadsväckande men ack så osanna nyheten: ”Filippa Reinfeldt startar flyktingboende”.

Storyn gick ut på att den privata vårdjätten Aleris – dit Filippa mycket riktigt rekryterades i vintras – ska starta en rad flyktingboenden i konkurrens med Bert Karlsson och samtidigt lotsa in de nya ”kunderna” i sin egen vårdapparat – och dessutom plocka ut varannan krona i vinst. Filippa Reinfeldt skulle bli ansvarig för satsningen.

Haha, tänkte vi.

Men döm om vår förvåning när vi nu på morgonen insåg att Aleris faktiskt redan är inne på flyktingmarknaden och driver egna boenden. Visserligen endast några små enheter för ensamkommande flyktingbarn och utan någon officiell koppling till Filippa Reinfeldt – men ändå!

Och som grädde på moset ligger ett av boendena i Täby.

Som vanligt överträffar verkligheten dikten.

Blogg 30 mar, 2015

Ärkefiendernas återkomst

I söndagens Agenda avslöjade utrikesminister Margot Wallström att Carl Bildt och Göran Persson blir nya hedersambassadörer som ska ta Sverige hela vägen till FN:s säkerhetsråd.

Precis som i en äventyrsfilm från 90-talet, ska de forna ärkefienderna nu samarbeta för sitt lands framgång. Två retorikerproffs på var sin sida av det klassiskt svenska politikspektrumet. Yin och Yang. Motpolerna som behövs för att upprätthålla ordningen, men som aldrig får mötas.

De är födda samma år, uppfostrade inom sina respektive partier sedan vaggan och känner nog varandra bättre än de känner sina egna barn. Men överens, det kom de aldrig.

Bäst förklaras deras relation i det klassiska klippet från tv-programmet Duellen i svt från september 1998 då Bildt provocerar Persson genom att påstå att han arbetat mer med utsatta människor än vad Göran Persson har gjort och får ett uppdämt raseri till svar om klassamhället.

Det kommer bli en svår balansgång för Wallström när hon nu ska hålla dessa två på armlängds avstånd från varandra och samtidigt få dem att prestera mirakel på deras utlandsresor, annars blir det ingen plats i FN:s säkerhetsråd. Det här kan vara en chansning som kan leda till att utrikesministern utnämns till geni.

Eller så kan det resultera i ännu en klassisk närkamp mellan dödsfienderna, vilket inte skulle öka chanserna på den åtråvärda platsen i säkerhetsrådet.

Blogg 30 mar, 2015

Tre MP-politiker som viftat med kolbit och lovat stänga tyska kolgruvor

Under valrörelsen gick det knappt en enda debatt utan att en miljöpartistisk toppolitiker stod och viftade med en kolbit och lovade stänga tyska kolgruvor.

I dag gjorde partiet en helomvändning och öppnade i stället för en försäljning av Vattenfalls tyska brunkolsverksamhet.

Dagens Arena ger er en nostalgisk återblick till det radikala Miljöpartiets kolbitsviftande ungdom (från i höstas).

 

Skärmdump från Aftonbladet
Skärmdump från Aftonbladet

1) Gustav Fridolin

– Vi vill stoppa gruvorna. Det är det viktigaste för oss. Vi är beredda att förhandla om olika lösningar för det. Men att bara sälja så att någon annan driver det vidare. Det är ju ingen lösning, sa han till Aftonbladet.

Skärmbild från politism.se
Skärmbild från politism.se

2) Åsa Romson

När Reinfeldt sa att han var beredd att ”titta på en försäljning av den europeiska delen av Vattenfall” sa Åsa Romson till Expressen:

– Det här är jättepinsamt av alliansen. Man har varit med och byggt ut kolkraften i Tyskland men nu försöker man två sina händer.

Skärmdump från SVT
Skärmdump från SVT

3) Isabella Lövin

I EU-parlamentsvalet profilerade sig Isabella Lövin som en kolgruvemotståndare av rang. Bland annat i denna DN-debattartikel och i efterföljande extatiska tweet.

”Ett enkelt sätt att rädda svenskt miljöanseende #vattenfall #brunkol #klimat är att #röstagrönt! MP vill avveckla nya brunkolsplaner!”

Blogg 27 mar, 2015

Ukraina – en mardröm för kärnvapennedrustningen

Utvecklingen som följt på Rysslands militära intervention är fasansfull. Kriget får även stora konsekvenser för arbetet med global kärnvapennedrustning.

Kriget i Ukraina kommer ha förödande effekter för arbetet mot kärnvapenspridning. När rysk militär invaderade Ukraina bröt man mot de förpliktelser man gav landet i Budapest 1994. Då – när framtiden fortfarande såg helt annorlunda ut –  överlämnade Ukraina världens tredje största kärnvapenarsenal till Moskva.

I utbyte mot dessa, tidigare sovjetiska vapen, slöts ett avtal som anger att Ryssland inte bara ska respektera Ukrainas gränser utan även komma till undsättning vid hot från främmande makt.

Utvecklingen som följt på den militära interventionen är fasansfull. Beaktar man de konsekvenser kriget kommer få för arbetet med global kärnvapennedrustning finns ytterligare anledning till oro.

Lärdomen för de länder som har, eller har möjlighet att skaffa kärnvapen är att aldrig ge upp sin kärnvapenkapacitet. Oavsett vilka säkerhetsgarantier man erbjuds riskerar de vara värda mindre än pappret det är skrivet på, redan inom ett par decennier.

I en kommentar har Vladimir Putin sagt att Ryssland inte är bundna av sina tidigare avtal med Ukraina eftersom landet inte längre existerar.

Vilka fantasier som än rör sig i Kremls tankevärld måste de ta sitt ansvar för att begränsa fortsatt kärnvapenspridning.

Svante Hansson, gästbloggare

Blogg 27 mar, 2015

Bostadssubventionerna kan bli succé – utan en enda ny bostad

3,2 miljarder per år i byggsubventioner. Ändå kan målet om 15 000 nya hyresrätter nås utan att det byggs fler bostäder. Magi? Inte om du frågar Sandro Scocco. Dessutom i podden Pengar och Politik: fyra områden som borde ingå i en statlig byggkommission.

 

För fler avsnitt, se här…

Prenumerera på podden via:

RSS: Feedburner  Spelare: ItunesAcast

Facebook: Pengar och Politik eller Arena Idé

Twitter: Arena Idé

Blogg 26 mar, 2015

Veckans Graf: Priset på SL-kort höjs snabbare än bensinpriset

Priset på SL:s månadskort har ökat fyra gånger snabbare än konsumentindex. Kortpriset har till och med ökat snabbare än bensinpriset.

Bara under nästa år behöver SL få in en miljard. En del av planen är att att höja priset på åkkorten. År 2002 kostade månadskortet 500 kronor. Senaste prishöjningen var i september 2011 då priset höjdes till 790 kronor.

Vi har jämfört prisökningen på SL:s månadskort med bensinpriset och den generella ökningen på konsumentvaror i Sverige mellan åren 2002 och 2013. Priset på SL-kortet har höjts fyra gånger så snabbt som konsumentindex. Prisökningen på SL-kort har till och med varit snabbare än ökningen av bensinpriset.

Prisökning mellan 2002 och 2013:

Konsumentindex: 15 procent.

Bensinpriset: 54,7 procent

SL:s månadskort: 58 procent.

 

 

Vi har sammanställt siffror från Statistiska centralbyrån och SL:s hemsida.

 

Blogg 26 mar, 2015

Tamsons, lägg dig i!

Ett riskkapitalbolag kan snart ta över Stockholms färdtjänstmarknad. Det är hög tid för Kristoffer Tamsons (M) att släppa sina ideologiska käpphästar. Lägg dig i!

Med upphandlingsbud långt under alla andra taxibolag har Taxi Kurir och Taxi 020 sedan 2008 dominerat Stockholms färdtjänstmarknad. Det är förståeligt att alliansen i Stockholms landsting faller för bolag som kan pressa priserna 22 procent under alla andra anbud. Framför allt när det gäller upphandlingar i storleksordningen 1,3 miljarder kronor.

Men någonstans måste pengarna tas ifrån. I detta fall pekar det mesta på att det är chaufförerna och färdtjänstresenärerna som drabbats av landstingspolitikernas girighet. Taxichaufförer vittnar om usla arbetsvillkor och löner som inte går att leva på.

Samtidigt har antalet klagomål från resenärer fördubblats sedan Fågelviksgruppen, som äger Taxi Kurir och Taxi 020, tog sig in i färdtjänsten. Koncernen är den överlägset största på den skandinaviska taximarknaden med en omsättning på över 4 miljarder kronor.

Detta är till mångt och mycket en konsekvens av att Stockholms läns landsting har vägrat att skriva in ett enda ord om sociala villkor, kollektivavtal eller kollektivavtalsenliga villkor i upphandlingarna. Och så kommer det fortsätta. Det nya upphandlingsförfarandet som för några veckor sedan röstades igenom av alliansen fortsätter i samma anda.

Trafiknämndens ordförande Kristoffer Tamsons (M) påpekar konsekvent att ”mötet mellan arbetsgivare och arbetstagare” inte är något som landstingspolitikerna ska lägga sig i.

I dag kunde Ekot berätta att ett stort amerikanskt riskkapitalbolag är på god väg att ta över Fågelviksgruppen. Och därmed färdtjänstkontrakten i många kommuner och landsting.

Firmatecknare för företaget Ixat Holdnings, som i sin tur ägs av det amerikanska riskkapitalbolaget, är Carl Herring. Han är bland annat ordförande i bolagen Freedom finance AB, där du kan få lån trots att du har betalningsanmärkningar, och Lån för alla – ”Även för dig som har svårt att få lån”.

Carl Herring och Kristoffer Tamsons har åtminstone en sak gemensamt och det är trista värderingar när det kommer till att utnyttja resurssvaga personer.

Transportarbetarförbundet är mycket oroade för att förarna efter ägarbytet kommer att få ännu mindre del av kakan och att desto mer kommer att hamna i riskkapitalisternas fickor.

Den oron delas säkerligen av oppositionspolitiker, taxichaufförer och resenärer. I den bästa av världar hade den även delats av Kristoffer Tamsons.

Det bottenlösa träsk som i dag utgör taximarknaden, kommer bli än mer bottenlöst. Varken taxichaufförer eller resenärer är värda det marknadsmonster som landstingspolitikernas klåfingrighet har skapat. Vi kan framförallt inte ha offentliga upphandlingar som stödjer denna utveckling.

Det är hög tid för Kristoffer Tamsons att släppa sina ideologiska käpphästar. Lägg dig i!

Blogg 25 mar, 2015

Förvaret – en teaser inför årets mest sevärda dokumentär

Förvaret – en film om de som drömmer om ett liv i Sverige och om de vars dröm är på väg att ta slut. Vi ordnar visning av dokumentären med efterföljande samtal den 12 april.

Den 12 april kommer filmskaparna av dokumentären Förvaret tillsammans med Dagens Arena ordna en visning på biograf Zita i Stockholm. Mer information om det kommer att komma i nästa vecka.

Redan nu kan vi erbjuda en teaser från filmen. Aina, som är en av huvudpersonerna i Förvaret, har varit frihetsberövad och separerad från sin familj i sex månader. I den här scenen sker en förhandling med polisen som avgör om hennes förvarstid ska förlängas eller om hon ska släppas och återförenas med sin familj som väntar på utvisning i en annan del av Sverige.

FÖRVARET TEASER SCEN 1 – AINA from RåFILM on Vimeo.

FÖRVARET TEASER SCEN 1 – AINA from RåFILM on Vimeo.

FÖRVARET: En dokumentär inifrån Migrationsverkets låsta förvar där människor frihetsberövas i väntan på tvångsavvisning. Fånge och vakt är i varandras närhet dygnet runt. Samtalar under sömnlösa nätter och spelar fotboll under heta sommardagar. Vi följer Sophie, 29, som älskar sitt jobb på förvaret, Sami, 20, den unga rebellen som är inlåst men fri inombords, och Aina, 47, som skilts från sina barn och hålls inlåst medan polisen trappar upp arbetet för att kunna verkställa deras avvisningsbeslut.

Med unik access till en sekretessomgärdad plats skildras ett samtida drama ur både tjänstemäns och migranters perspektiv.

Filmen har premiär den 10 april. Läs mer om filmen här >>

Blogg 24 mar, 2015

Fel parti om du vill ha förändring, Lars

Jag vet inte, men du kanske valde fel parti? Alla andra partier vill förändra jättemycket åt alla möjliga håll. Men inte KD.

sin blogg kommer nu en reaktion från Lars Adaktusson på att han ratats från en plats i den kommande kristdemokratiska partistyrelsen.

Lars Adaktusson menar att han är motarbetad av ”inflytelserika partiföreträdare” som med hjälp av ”dubiösa” metoder har ”agerat” i kulisserna för att hans namn inte ska finnas med bland de föreslagna kandidaterna.

Och anledningen till detta fulspel är att Lars – till skillnad från dessa taskspelare får man anta – vill ha förändring. Förändring, gott folk. Som Jönköpings svar på Obama vill Lars Adaktusson kliva in i politiken med hårtorken i högsta hugg och blåsa bort allt det gamla och trista och unkna. Ut med det gamla, in med det nya.

Men Lars, tänker jag lite försiktigt. Kristdemokraterna är ett konservativt parti som av principiella skäl är emot förändring. All förändring. Det är ett parti för folk som tycker att det är bra som det är, fast ännu bättre var det förr.

Att några inflytelserika partigängare skulle motsätta sig dina vilda förändringsidéer är kanske inte så oväntat.

Jag vet inte, men du kanske valde fel parti? Alla andra partier vill förändra jättemycket åt alla möjliga håll. Men inte KD.

För övrigt: Jag hänger inte riktigt med i sista stycket.

Efter att du med hjälp av ord som ”dubiös” svartmålat och hängt ut en fraktion baksträvare inom partiet skriver såhär:

”Det partiet behöver just nu är mindre av svartmålning och fraktionsstrider – mer av sammanhållning och enighet.”

Är det sån där ironi du försöker dig på där?

Blogg 24 mar, 2015

Daniel Johansson: Även alliansen måste markera mot sina danska syskonpartier

Debatten i Danmark är vämjelig. Det har både dansk borgerlighet och socialdemokrati ansvar för. Nu har svenska S sagt ifrån. Dags för svenska alliansen att göra detsamma.

Retoriken från de danska socialdemokraterna i migrationsfrågorna är motbjudande.

Med Stefan Löfven i spetsen har många svenska socialdemokrater markerat mot utspelet från danska S. Allt annat hade varit oacceptabelt.

Men också svenska alliansföreträdare måste agera gentemot sina syskonpartier. För tonen från den danska borgerliga oppositionen är ännu råare.

Fast det enda som hörs från alliansen är de ljudliga krasen från glashuset. I går begärde Bodil Sidén från MUFAftonbladet debatt att svenska S skulle sätta tryck på den danska statsministern. Vad hennes danska partikamrater står för nämnde hon inte.

Åren 2001-2011 styrdes Danmark av en borgerlig minoritetsregering med stöd av Dansk Folkeparti. Resultatet blev att skånska Malmö för första gången sedan andra världskriget fick ta emot flyktingar från grannlandet. Det var unga vuxna kärlekspar som nekats att leva i Danmark eftersom ena partnern hade bakgrund i ett annat land.

I valet 2011 återvann S makten tillsammans med Socialistisk Folkeparti och socialliberala Radikale Venstre. Mycket tack vare de senare partiernas påtryckningar ändrades då – ytterst trevande – kursen i dansk migrationspolitik. Den nya regeringen gjorde det något lättare för flyktingar att erhålla permanent uppehållstillstånd. Man avskaffade också gränskontrollerna mot Sverige som exklusivt riktats mot personer med annan hudfärg än vit.

Denna begränsade humanisering av migrationspolitiken har hela tiden skarpt kritiserats av kärnan i dansk borgerlighet, Venstre och Konservative Folkeparti.

Alliansens danska motsvarighet tycker att danska S har en alltför mjuk retorik och slapp politik i migrationsfrågorna!

I fjol presenterade Venstre sitt nya program för ”utlänningspolitik”. I det stoltserar partiet med att antalet asylsökande föll med 70 procent under sin tid vid makten. Och man skryter om att 10 000 färre fick återförenas i Danmark med sina nära och kära.

Venstre vill också sortera invandrare utifrån nationalitet. Kraven ska sänkas på personer från länder som, enligt Venstres definition, liknar Danmark kulturellt och ekonomiskt. Men för människor från andra länder ska det bli stört omöjligt att erhålla permanent uppehållstillstånd.

Det kunde inte Konservative Folkeparti ställa upp på. Men det har inte hindrat partiet från att kräva en ”rejäl åtstramning”(1) i migrationspolitiken och föreslå tuffare tag mot ”invandrarghetton”.

Debatten i Danmark är vämjelig. Den demoniserar samhällets mest utsatta och göder hat och hets. För detta bär både dansk borgerlighet och dansk socialdemokrati ett stort ansvar.

Också i Sverige är ansvaret delat. Från högsta nivå har nu svensk socialdemokrati tagit avstånd. Nu måste även ledningen för svensk borgerlighet markera mot vidrigheterna från grannlandet.

Budskapet kan bara bli: Lägg ner. Lägg av. Det räcker nu.

Daniel Johansson, gästbloggare

(1) Min översättning.

Kommentar: Det här inlägget bygger på en text ursprungligen publicerad på min Facebook-sida.

Blogg 23 mar, 2015

Spådom: Ensamstående mammor bryr sig föga om SL:s nya grafiska profil

Sannolikheten för att ensamstående mammor i Stockholms förorter kommer att ha råd njuta av SL:s nya grafiska profil är liten. Väldigt liten.

Det går inte bra för SL. Bara under nästa år behöver de öka sina intäkter med en miljard kronor.

Nedskärningar på pendeltågslinjer (där resandet på vissa linjer ökat med en fjärdedel) och höjningar av biljettpriserna, är alliansen i Stockholms läns landstings strategi.

“Det kan handla om att jobba hårdare mot fuskåkarna, att se över våra rabatter, att få fler resenärer, men förstås också att höja månadskortet.”, som landstingsdirektören la fram det.

I dag fick vi ytterligare en vink om hur det kommande året i kollektivtrafiken kommer att se ut. För att se till att ALLA verkligen betalar de eventuellt 950 kronorna i månaden för att utnyttja kollektivtrafiken, satsar SL 4,4 miljoner kronor på masskontroller på vissa utpekade “fusklinjer”.

En parentes i sammanhanget är att landstinget också lagt 1 miljon kronor på en ny grafisk profil för tunnelbanekartor och symboler. Även skyltar ska fräschas upp. Hur mycket kostnaderna för själva installationerna landar på kan landstinget inte berätta eftersom de är inbäddade i andra upphandlingar.

Anledningen till nedskärningar, prishöjningar och ökade kontroller är att alliansen behöver ”ordning och reda i ekonomin för att satsa för framtiden”, enligt trafiknämndens protokoll. Okej, jag fattar det. Det fortsätter att gå åt skogen för Stockholms landsting och någonstans måste pengarna komma ifrån. Men landstingspolitikerna gör så trista prioriteringar.

Vi har hört det förut, och lär få fortsätta göra det så länge alliansen får styra och ställa i Stockholms landsting: det är de mest utsatta som drabbas. Och incitamenten för att ta bilen bara ökar – en utveckling som är svår att stävja när den väl satt igång. Förbifarten kommer knappast att göra saken bättre.

Det finns så mycket att säga om detta att en nästan saknar ord. Men vi kan i alla fall konstatera att sannolikheten för att ensamstående mammor i Stockholms förorter kommer att ha råd att njuta av SL:s nya “modernare och snyggare” grafiska profil är liten. Väldigt liten.

Blogg 22 mar, 2015

Vi kan skapa jobb och samtidigt rädda miljön

LO och SACO presenterade på lördagen ett förslag om att reformera skatteuttaget och återinföra gåvo- och arvsskatten. Förslaget är bra men tandlöst. I stället bör vi med grön skatteväxling sänka skatten på arbete och öka skatten på miljövådliga varor och tjänster. På så vis kan vi skapa både fler arbetstillfällen och öka pengarna till statskassan. Magdalena Andersson, det är dags för en grön skatteväxling!

Alexander Ingster Hofgren, Vänsterpartist

Blogg 22 mar, 2015

Låt ensamstående föräldrar vara!

Sluta skuldbelägga ensamstående föräldrar. Vi älskar våra barn minst lika mycket som alla andra. Vi springer snabbare och tänker på barnens bästa hela dagarna. Minsta lilla tid vi får över är vi med våra barn. Så snälla, sluta lägga skuld på oss som om vi inte skulle vilja vara med våra barn bara för att vi måste arbeta heltid.

Det finns tusen anledningar till våra val som ingen som inte är insatt i det kan förstå. Om du inte kan vara ett stöd så behöver du inte lägga nosen i vår vardag heller.

Reband Raza Runo

Blogg 22 mar, 2015

Cyklisterna förtjänar sin egen förbifart

I dagarna har filmen Bikes vs. Cars haft premiär. Bilden av en ständig kamp mellan bilar och cyklar känns igen från vardagen i Stockholmstrafiken. Det är en ojämn kamp där biltrafiken alltid har företräde. Ett tydligt exempel är Förbifart Stockholm – ett projekt som späder på obalansen i en infrastrukturbudget där inte ens en procent läggs på cykelvägar.

Det spänningar som uppstår mellan bil- och cykeltrafik är egentligen onödiga. Det höga tonläge man ofta hör skulle försvinna om det fanns två infrastrukturer: en för bilar och en för cyklar. Vägnätet för bilar täcker hela staden och erbjuder väganvisningar som gör det enkelt att färdas mellan olika destinationer. Vill man ta sig genom Stockholm på cykel är man hänvisad till sitt eget lokalsinne och till cykelbanor som dyker upp lika plötslig som de försvinner.

Det finns inget vägnät som är till för alla oss som korsar Stockholm på cykel. Konflikterna som det skapar är onödiga.

Svante Hansson

Blogg 22 mar, 2015

Tillfälliga gästbloggar på Dagens Arena

Håller kurs under helgen – gästblogginlägg kommer läggas ut.

Under helgen undervisar jag och Johanna Senneby i kursen Skriva Politiskt som äger rum på Viskadalens Folkhögskola. Helgen ägnas åt att man får lära sig skriva debattartiklar och hur man kommunicerar i sociala medier. I dag, söndag, kommer vi att lägga ut några artiklar för att kursdeltagarna tillsammans ska fundera på hur vi bäst sprider dem i sociala medier.