Hur lyckas man få en idétidskrift om ekonomisk rättvisa, EU-politik, queerliberalism och antirasism att slå igenom i Sverige?
Om vi frågar tidskriftens grundare Håkan A. Bengtsson hur han, Per Wirtén och de andra tänkte 1993 så svarar han att de det viktigaste var att vara permanent nyfiken, göra sitt bästa, ha roligt och förändra världen.
Ok, men måste det inte till något mer?
Vi har många långlivade magasin i Sverige. Och ännu fler kortlivade. Men det finns inte så många som har överlevt i 20 år med en kosmopolitisk, kulturradikal filosofi som grundsten. Vad är det som gör Arena till en framgångsrik institution i idédebatten, dessutom i en bransch som mött idel nya motgångar det senaste decenniet?
När Arena nu fyller 20 år kan vi konstatera att både lösnummerförsäljningen och prenumerationssiffrorna stiger. Nyss blev vi nominerade till Sveriges Tidskrifters pris för Årets omgörning, med den här motiveringen: ”Med självsäker lekfullhet, humor och varierat bildspråk paketerar tidningen Arena allvarliga ämnen i en form av internationellt snitt som har potential att nå långt utanför den redan invigda läsekretsen”.
Med nummer 1 2014 kommer alla Arenaläsare få en försenad julklapp: en tjock pocketbok med ett urval av de bästa texterna som publicerats i magasinet under de två decennierna.
En djupdykning i 20 års arkiv ger en viss överblick: Det har i alla år varit lysande skribenter i Arena. Viktigast av allt: de stora och kända namnen har alltid fått sällskap av lika många blivande stjärnor. Det har varit lika viktigt att låta de som har lång erfarenhet och bildning säga sitt om tidens stora frågor som att låta nya röster ifrågasätta deras sanningar.
När vi satt i arkivet märkte vi att vissa texter samlat damm och framstod som partikulära eller gnälliga barn av sin tid. Men vi hittade också massor av texter som presenterade helt nya tankar. Texter som tog sig an tidens stora frågor med ett bra berättande i grunden, och som bara hade kunnat tryckas i Arena och inte i något annat svenskt magasin vid samma tid. De är fortfarande enastående läsning.
Som förklaring till magasinets framgång ska man heller inte underskatta det som på managementlingo kallas “safariekonomi”, och som vuxit upp kring magasinet Arena under åren: seminarier, studieresor, konferenser, rapporter, inte minst ett bokförlag.
Långt innan hotet om tidningsdöden fick alla mediechefer att börja tala om alternativa intäktskällor bredvid själva tidningen så hade Arena inlett det jobbet.
Men det viktigaste av allt, tror vi som ännu är ganska nya som Arena-redaktörer, är att tidskriften satt det publicistiska före det politiska. Det viktigaste är alltid bra texter. Det är roligare att undersöka än att vara tvärsäker innan man börjat tänka.
När vi nominerades till Tidskriftspriset för vår omgörning i höstas var det en sak i motiveringen som vi blev särskilt glada över, och det var det där med humorn.
Malena Rydell och Mikael Feldbaum, chefredaktörer