“Timbro lägger ut rökridåer“ skrev Kent Werne för Dagens Arena i den gångna veckan i ett svar till den kritiska artikel som publicerats på Timbros sajt ”Välfärdsforum”. Nu har Timbro svarat på inlägget.
Timbro skriver: “Kent Werne inledde debatten med att skriva en artikel i Dagens Arena med rubriken JB:s skolor mjölkades på pengar. Där skrev han bl a att ‘riskkapitalbolaget Axcel tjänat en kvarts miljard på JB:s gymnasieskolor’ och hävdade att koncernbidragen kunde likställas med vinstutdelning … Kent Werne har starka åsikter om vilket resultatmått som bör användas. Men oavsett vilket mått som används så kvarstår det faktum att om Axcel inte fått ut några pengar från koncernen så kan det inte ha skett något ‘mjölkande’.
Här är vårt svar från Kent Werne:
“Att Axcel har gjort vinst på skolverksamheten i JB-Education är ställt bortom allt tvivel. Närmare bestämt 239 miljoner kronor 2008–2012. Och Axcel var ensamma och aktiva ägare. Därmed är det rimligt att säga att Axcel tjänade pengar på JB:s gymnasieskolor under vinståren 2008–2011.
Och visst kan man säga att skolorna mjölkades på pengar. Överskotten skickades nämligen som koncernbidrag till moderbolaget JB Education, vilket kan ses som en form av utdelning från dotterbolag till moderbolag.
Jag har aldrig påstått att utdelning gavs till ägarfonden Axcel III, varken i den första artikeln eller senare. Detta är Timbros påhitt, felläsning eller sammanblandning med vad någon annan skrivit. Jag har visat hur man brände vinstpengarna på räntor på stora uppköpslån, och på spekulativ expansion genom uppköp av en rad mindre skolföretag (som inlemmades i JB-koncernen).
Timbro försöker sedan blanda bort korten och hävda att “det nu finns en samsyn mellan oss och Werne”. Det gör det ingalunda. Timbro försöker vilseleda folk och lägga ut rökridåer när det handlar om vinsterna och riskkapitalbolagen i välfärden. Bland annat genom att försöka förvandla vinst till förlust genom att låtsas som att riskkapitalbolagsägda koncerner fungerar på samma sätt som ett småföretag.”
Följ Dagens Arena på Facebook och Twitter, och prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta del av granskande journalistik, nyheter, opinion och fördjupning.